Påverka viktiga beslut

Är du ny i ditt fackliga uppdrag och vill komma igång med arbetet att påverka företagets beslut? Ett första steg är att gå grundutbildningen Påverka.

Tips på vägen

Medbestämmandelagen ger dig rätt till information alla frågor som berör arbetsplatsen. Det sker i samverkansmöten eller medbestämmandemöten med chefen. Mötena ger dig utrymme att diskutera, kommentera och komma med förslag. Målet är att påverka utvecklingen på din arbetsplats till fördel för medlemmarna.

Du har rätt att få informationen i god tid innan ett beslut om förändringar. Om arbetsgivaren hänvisar till ett underlag har du rätt att se hela underlaget.

I särskilt viktiga frågor har du rätt att begära förhandling, medbestämmandeförhandling. Om det finns en klubb är det viktigt att kontakta den inför en förhandling. Klubben informerar och stöttar dig. Om det saknas klubb kan du få coaching och stöd av den fackliga rådgivningen på kansliet.

Inför en förhandling är det viktigt att fundera över vilka argument som är bäst att använda. Några förslag:

Kan du hänvisa till lagar eller regler?

Finns det stöd för din åsikt i lagar eller kollektivavtal? Kan du visa att arbetsgivaren måste följa någon regel?

Kan du presentera ekonomiska vinster?

Skulle arbetsgivaren tjäna på att göra så som du föreslår? Till exempel kanske kan arbetsskador undvikas genom att köpa in höj-och sänkbara skrivbord till personalen. Presentera alla långsiktiga vinster ditt förslag kan ge.

Vad tycker chefen är viktigt?

Argument som utgår från vem chefen är och vad hen tycker är viktigt. Om hen till exempel håller god stämning på arbetsplatsen högt, så framhåller du hur dina förslag förbättrar stämningen.

I ärenden som handlar om enskilda medlemmar har du en viktig roll. Du kan medverka till att arbetsgivaren följer kollektivavtal och övrig arbetsrättslagstiftning. Det kan handla om att felaktig lön betalats ut, frågor om semester, anställningsform, arbetstider eller rätt att gå ner i arbetstid när man har små barn.

Använd medlemsmöten för att få reda på vilka frågor medlemmarna tycker är viktiga. Inför till exempel löneprocessen är det många medlemmar som söker stöd och information. Klubbarna har till uppgift att stötta kontaktombud inför liknande processer. På kansliet finns både material och stöd om du vill ha hjälp att planera ett medlemsmöte.

Medlemsmöten kan ge dig mandat att driva på och påverka för god arbetsmiljö, utvecklande arbetsuppgifter och trivsel på arbetsplatsen.

Vi rekommenderar alla fackliga ombud att delta i grundkursen Påverka.