Revisorers uppdrag

Som revisor tar du kontinuerligt del av klubbens verksamhet och uppgifter för att bedöma hur styrelsen utför sitt uppdrag samt granskar styrelsens ekonomiska förvaltning, protokoll och verksamhetsberättelse.

Vad ingår mer i uppdraget?

• Kontrollera att klubbstyrelsen arbetat utifrån stadgar och kongressbeslut.
• Granska verifikationerna och se om de har bokförts på ett korrekt sätt.
• Granska bokföringen i övrigt och se om den stämmer med verkligheten.
• Kontrollera att budgetuppföljning gjorts.
• Du ska granska styrelsen utifrån Finansförbundets stadgar för din klubb.
• Gå igenom styrelsens förvaltning, det vill säga att nödvändiga beslut har fattats och att de fattade besluten verkligen har genomförts.
• Granska verksamhetsberättelse, balans- och resultaträkning.
• Lämna revisorernas berättelse med omdöme om förvaltningen och yttrande angående ansvarsfrihet till klubbstyrelsen. Exakt tid när detta ska vara inlämnat står i respektive klubbs stadgar.

Hur många revisorer ska en klubb ha?

Det är stadgarna som anger hur många revisorer en klubb ska ha. Det vanligaste är att det ska finnas en ordinarie revisor plus en suppleant eller två ordinarie revisorer med eller utan suppleant. Revisorerna väljs på ordinarie årsmöte och vanligtvis för ett år i taget.