Se filmen - För en bättre arbetsmiljö i branschen

Finansförbundets rapport om stress och press i finansbranschen visar tydligt var det finns brister i arbetsmiljön. Se vår utredare och expert förklara stressens faktorer och vad som kan göras åt dem.

Den ökade ekonomiska oron i samhället riskerar att sätta ytterligare press på de finansanställdas redan späckade vardag. Hälften av finansförbundets medlemmar upplever att stress är ett arbetsmiljöproblem på arbetsplatsen. Det visar den nya Stressrapporten. Se samtalet och insikterna från årets stressrapport, där vi sätter fokus på de viktigaste frågorna framåt.

Medverkande:
Marie Löök Birgersson, utredare på Finansförbundets kansli
Anna Kjellander, pressansvarig Finansförbundet

Hög arbets­be­last­ning på jobbet? Så här säger reglerna - och det här kan du själv påverka. Åtta av tio av de medlemmar som deltog i stress­rap­porten och upplever stress på arbets­platsen anger att orsaken är hög arbets­be­last­ning.
Rätt åtgärder när arbetsbelastningen är för hög
Arbetsmiljöombudets roll är att samarbeta med arbetsgivaren för att förebygga ohälsa och förbättra arbetsmiljön. Läs mer om vad som ingår i uppdraget.
Vad gör ett arbetsmiljöombud
Hälften av finans­för­bun­dets medlemmar upplever att stress är ett arbets­mil­jöpro­blem på arbets­platsen. Det visar årets Stress­rap­port. Hela 25 procent av de till­frå­gade medlem­marna upplever den ökade oron i samhället som en anled­ning till ökad press på jobbet.
Till stressrapporten