Byta fackförbund

Vill du byta fackförbund till Finansförbundet? Du är varmt välkommen. Finansförbundet är facket för alla som jobbar inom bank, finans och fintech. Via ditt medlemskap får du en rad förmåner och omfattas inte minst av en inkomstförsäkring.

• Ansök om medlemskap nedan och välj att medlemskapet ska starta från och med nästkommande månad
  • Kontakta ditt nuvarande fackförbund och begär utträde
  • Anslut dig till Finans- och försäkringsbranschens a-kassa (om du är medlem i en annan a-kassa får du hjälp med utträde)

Bra att tänka på när du vill byta fackförbund

Har du varit medlem i ett annat fackförbund tillgodoräknas tiden i det tidigare förbundet om det är en obruten tidskedja mellan medlemskapen. Det vill säga att det inte blir ett glapp mellan medlemskapen. Du måste som tidigare även vara med i en a-kassa.

Varför är det viktigt?
Som medlem i Finansförbundet omfattas du först efter ett år som medlem av inkomstförsäkring och förhandlingshjälp. Har du varit medlem i ett annat fackförbund tillgodoräknas tiden om du undviker glapp mellan medlemskapen. Har du till exempel varit medlem i ett annat förbund i minst ett år när du byter till Finansförbundet omfattas du av Finansförbundets inkomstförsäkring och förhandlingshjälp direkt från start.

Om du tecknat försäkringar via ditt gamla fackförbund upphör de att gälla när du byter förbund. Som medlem i Finansförbundet kan du teckna förmånliga försäkringar för till exempel hem, bil och oförutsedda händelser och/eller personförsäkringar som ger ekonomiskt skydd om det oväntade skulle hända via Bliwa och/eller Trygg Hansa.

Finansförbundets medlemsförsäkringar

För att vara berättigad ersättning från inkomstförsäkringen behöver du också vara ansluten till en a-kassa. Är du anställd eller företagare inom finans- och försäkringsområdet? Anslut dig till Finans- och försäkringsbranschens a-kassa i samband när du blir medlem i Finansförbundet. Ansök om medlemskap direkt hos Finans- och försäkringsbranschens a-kassa

Medlem i en annan a-kassa? När du ansöker om att gå med i Finans- och försäkringsbranschens a-kassa kan du välja att få du hjälp med att säga upp din tidigare a-kassa.

Ansök nu

Ansök om medlemskap

Jag är:

Med hjälp av ditt personnummer hämtas dina adressuppgifter automatiskt från SPAR. Du signerar medlemsansökan i slutet med BankID.

När du klickar på "Spara och gå vidare" så sparar Finansförbundet din e-postadress och ditt telefonnummer för att vi ska kunna komma i kontakt med dig om medlemskapsregistreringen avbryts.

Har du frågor?

Kontakta medlemsservice