Så skapar du som chef en hälsosam arbetsmiljö

Som chef vill du förstås att dina medarbetare både ska må bra och prestera bra. Men hur ska du se till att det blir så? Forskaren Christina Björklund på Karolinska Institutet har studerat ledarskap ur många aspekter och vet vad som är avgörande.

Vad är det som kännetecknar ett gott ledarskap? Oavsett bransch finns det universella kvaliteter, säger Christina Björklund, som är docent i ekonomisk psykologi vid Karolinska Institutet. 

– Du som ledare ska vara dig själv. Om du är trygg i det du säger och i dina värderingar blir medarbetarna också trygga. 

Trygghet är nämligen en avgörande faktor för såväl hållbarhet som framgång i en arbetsgrupp. Om du lyckas sätta en kultur av öppenhet, där medarbetarna vågar komma med förslag och berätta om de gjort misstag, är mycket vunnet. 

Det är också viktigt att vara närvarande. 

– Att abdikera som chef är det värsta du kan göra. Det skapar mycket stress. 

Värdefullt med omtänksamhet 

Lyssna aktivt på medarbetarna och visa att du ser dem och står bakom dem. Om de skulle hamna snett är du redo att styra dem rätt igen. Det gäller att visa omtanke och Christina Björklund påpekar att det inte bara gäller dig som chef, utan hela arbetsgruppen ska vara omtänksamma om varandra. Med en trygg och omtänksam arbetsgrupp är det också lättare att berätta för chefen om man oroar sig för hur en kollega mår. 

Vid sidan av det viktiga relationsbyggandet behöver förstås också själva arbetet vara upplagt på ett bra sätt för att undvika stress. 

– Tydliga mål, roller och befogenheter är viktigt. Om man får en arbetsuppgift måste man också få resurserna som behövs för att utföra den. Du ska inte bara dumpa arbetsuppgifter på någon, utan även följa upp dem. Men många chefer har inte tid med uppföljning. 

Uppmärksamma varningstecken 

Men även om du jobbar hårt för att skapa en trygg och öppen arbetsmiljö kan det hända att någon medarbetare ändå börjar må dåligt av stress och hög arbetsbelastning. Christina Björklund berättar om några varningstecken att ta på allvar. 

–  Medarbetaren är inte med på fikat utan drar sig undan. Visar beteenden som du inte känner igen, till exempel ilska, och uppträder cyniskt. Personen kommer för sent eller har upprepad korttidsfrånvaro. Då behöver du ta ett samtal med personen så ni hittar en strategi för att hen ska må bättre. 

En bra chef är också uppmärksam på hur mycket de anställda jobbar. Om en medarbetare har haft en riktigt tuff period kan det vara vettigt att föreslå ett par dagar ledigt till exempel. Och har man en tillitsfull relation går det också att säga att en person som ser trött ut kan gå hem tidigare. 

Skaffa kunskap 

Christina Björklund påpekar vikten av att chefer får delta i kurser och annat för att få lite koll på arbetsmiljö. Lära sig om konflikthantering, stress och psykisk ohälsa till exempel, och givetvis också om vad lagen säger om arbetsmiljöansvar. 

– Glöm inte bort att du själv måste utvecklas för att kunna hjälpa medarbetarna med deras utveckling! 

Lär dig mer om arbetsmiljö

  • Finansförbundet ordnar regelbundet kurser, nätverksträffar och andra evenemang för chefsmedlemmar.


Aktiviteter för dig som chef