”Jag vill att detta ska bli en ännu bättre arbetsplats”

När Drin Gervalla började på Nordea för 18 månader sedan var Finansförbundet där och hälsade välkommen, bjöd in till samtal i lunchrummet och erbjöd en facklig dag i veckan – ett välkomnade som fick Drin att gå med. "Jag såg redan från början hur engagerad Finansförbundet var på arbetsplatsen".

- Det är tillgängligheten som jag uppskattar och vill fortsätta värna om nu när jag själv är kontaktombud och arbetsmiljöombud. Att vara lyssnande och inkännande, säger Drin, kundrådgivare på Nordea i Malmö.

Vilka frågor brinner du för?
- Jag vill att detta ska bli en ännu bättre arbetsplats och brinner för att stötta alla medarbetare. Det är kollegorna som är den stora anledningen till att jag trivs på jobbet och då vill jag finnas där och stötta om någon behöver hjälp.

När känner du att du gör skillnad?
- När jag lyckas påverka till en förändring för medlemmen, det kan gälla exempelvis placering i landskapet eller semester, man kanske har glömt att lägga in en dag och då är jag där och är mellanhanden. Relationen mellan facket och chefen är bra och förändringar brukar ske snabbt, redan nästa dag. Man får inte glömma bort att vi är varandras arbetsmiljö och strävar mot samma mål att det ska vara en bra arbetsplats för medlemmar och chefer.

Hur skulle du beskriva ditt uppdrag med tre ord?
- För mig handlar det om att vara tillgänglig, omtänksam och strukturerad. Med tillgänglig så menar jag att det ska vara lätt för medlemmen att komma i kontakt med oss, att vi finns där och lyssnar. Men att vara tillgänglig innebär också att vi behöver vara strukturerade för att hinna med och följa upp de frågor som ska tas vidare. Omtänksam står för ett gott hjärta, att vilja medlemmen väl så att hen känner glädje och trygghet på arbetsplatsen.

Vilken betydelse har facket på arbetsplatsen tycker du?
- Utan facket skulle medarbetarna sakna en mellanhand gentemot chefen. Idag är vi som ett forum där medlemmen kan uttrycka hur man mår och trivs på jobbet, och vi tar de frågor som medlemmen vill vidare och trycker på där det behövs. Vi blir en mellanhand, en trygghet. Med facket på jobbet går det snabbare att få till förändringar.

Vad vill du säga till någon som funderar på att bli ombud?
-Är du intresserad av hur andra människor mår och bryr dig om din arbetsplats – så sök! Ge det en chans. Du utvecklas som person, lär dig nytt och får nya perspektiv. Jag har blivit mycket mer strukturerad och lyhörd i diskussioner.