Så hanterar vi dina personuppgifter

Finansförbundet är som organisation personuppgiftsansvarig. Vi behandlar och hanterar personuppgifter i enlighet med Finansförbundets stadgar, gällande kollektivavtal och Europeiska Unionens dataskyddsförordning.

In English

Medlemmars personuppgifter

Finansförbundet samlar in och tar emot personuppgifter direkt, indirekt, analogt och digitalt. Även uppgifter via kanaler som: webbplatser, sociala media, kontakt per telefon eller mejl, möten, mässor, kurser och seminarier.

Exempel på personuppgifter:

• Person- och kontaktinformation: namn, födelsedatum, personnummer, faktura- och leveransadress, mejladress, telefonnummer, anställning, lön och fackligt uppdrag.
  • Betalningsinformation: fakturainformation, bankkontonummer och liknande.
  • Information om tjänster/förmåner/medlemsrabatter/stipendier: detaljer om villkor för dessa tjänster.
  • Historisk information: facklig klubbtillhörighet, deltagande på kurser och seminarier, betalningar, medlemsavgift, lön, BESTA-kod, statistik, foto och liknande.
  • Enhetsinformation: IP-adress, webbläsartyp, webbläsarspråk, ort, datum och tid för besök, internetleverantör och liknande.
  • Geografisk information: medlemmarnas geografiska placering.

Vi kan också behöva samla in information om dig från andra källor:

• Person- och kontaktinformation: exempelvis adress från Skatteverket.
  • Anställningsuppgifter: exempelvis arbetsgivare, arbetsplats, befattning, lön, sysselsättningsgrad från arbetsgivare eller arbetsgivarorganisation.
  • När Finansförbundet administrerar ärenden som till exempel tvist med arbetsgivare, kan information om händelseförlopp inhämtas från andra involverade parter. Informationen kan innehålla personuppgifter om dig.

Finansförbundet kan också behöva hantera uppgifter om dig som har samlats in från andra medlemmar. Till exempel i samband med rekryteringskampanjer, nomineringar till förtroendeuppdrag, priser eller stipendier. Vi informerar dig om det senast i samband med att vi samlar in uppgifterna.

Behandling av personuppgifter

Så här behandlar Finansförbundet dina personuppgifter, och vilken laglig grund som vi har för att hantera uppgifterna:

• Personuppgifterna används för att administrera, tillhandahålla, utföra och förbättra förbundets medlemstjänster. (Avtal)
  • Personuppgifterna kan komma att användas för att informera medlemmarna i olika frågor som rör arbetsförhållanden, om den fackliga verksamheten och/eller liknande verksamhet, för att bedriva lönefrågor och förhandlingsarbete för medlemmarna, eller för annat arbete som förbundet utför för att tillvarata medlemmarnas enskilda eller gemensamma intressen. (Avtal)
  • Administrera förtroendeuppdrag, inklusive kontaktuppgifter, nomineringar, stödfunktioner och ersättningar till förtroendevalda. (Avtal)
  • Ta fram medlems- och lönestatistik i syfte att tillvarata dina fackliga intressen. Vi kan komma att behandla dina uppgifter i detta syfte även efter avslutat medlemskap. (Avtal för medlemmar, berättigat intresse för icke-medlemmar. Det berättigade intresset är Finansförbundets arbete i enligt med stadgan.)
  • När du deltar på utbildningar kan dina personuppgifter behandlas och delas med utbildningsanordnare eller konferensanläggningar. (Avtal. Samtycke för eventuella kostpreferenser)
  • I utbildningssyfte, exempelvis kundundersökningar, vid kontakt med vår Medlemsservice. (Berättigat intresse att utveckla Medlemsservice).

Finansförbundet behandlar inga personuppgifter med automatiserat beslutsfattande.

Vi kan komma att behandla uppgifter även för dig som inte är medlem i Finansförbundet. Detta sker i samband med att du kontaktar oss eller att du berörs av ett ärende som vi handlägger. Vi behandlar även dina uppgifter om du anmäler dig till en aktivitet eller prenumererar på vår tidning Finansliv. Finansförbundet kan också komma att få löneuppgifter och arbetsplatsuppgifter om icke-medlemmar från arbetsgivare och arbetsgivarorganisationer i samband med lönerevision.

Vi kan även komma att behandla uppgifter om dig i din yrkesroll som arbetsgivare, beslutsfattare, mediekontakt eller motpart där vi företräder medlem.

I de flesta fall är det du själv som lämnar uppgifter till oss:

• Person- och kontaktinformation, personnummer, namn, adress, telefonnummer, e-postadress
  • Anställningsuppgifter, arbetsgivare, arbetsplats, befattning, lön
  • Information i samband med ärenden, medlemsaktiviteter eller undersökningar

Det kan också förkomma att person- och kontaktinformation till icke-medlemmar lämnas av en medlem i samband med ett medlems- eller arbetsrättsligt ärende.

Behandling av personuppgifter

• Hantera medlemsärenden i vilka du är en part eller ärenden som du kontaktar oss om. (Berättigat intresse. För att fastställa, göra gällande och försvara rättsliga anspråk eller för uppföljning om du själv är i kontakt med oss.)
  • Administration av prenumeration och leverans av medlemstidning och nyhetsbrev som du valt att prenumerera på. (Avtal för prenumeranter. Berättigat intresse för övriga mottagare. För att opinionsbilda och påverka.)
  • Administrera presskontakter och beslutsfattare. (Berättigat intresse. För att opinionsbilda och påverka.)

Vi behandlar ibland personuppgifter för personer som arbetar hos våra leverantörer och samarbetspartners. Detta är i form av kontaktuppgifter som är nödvändiga för att underhålla vår avtalsmässiga relation, eller personuppgifter som förekommer i samband med fakturering. Informationen kan lämnas till oss av dig eller din arbetsgivare. Den rättsliga grunden för att kontakta leverantörer är avtal. Behandling av personuppgifter som förekommer i bokförings- beskattnings- och revisionsunderlag grundar sig på rättslig förpliktelse.

Finansförbundet kommer i vissa fall lämna ut uppgifter om dig till andra organisationer och myndigheter i de fall det krävs för att fullfölja uppdraget så som det beskrivs i stadgar, lag och kollektivavtal. Mottagare kan vara:

• Andra mötesdeltagare – om du deltar i årsmöten eller andra av Finansförbundet organiserade möten eller utbildningar.
  • Försäkringsbolag – vi delar medlemsuppgifter med vissa försäkringsbolag för att de ska kunna tillhandahålla medlemsförsäkringar.
  • Banker – vi delar uppgifter med banker i samband med betalningar, fakturering, medgivanden och administration av dessa.
  • Arbetsgivare och arbetsgivarorganisationer – vi kan komma att dela medlemsuppgifter med arbetsgivare och arbetsgivarorganisationer inför lönerevision för att säkerställa att medlems rätt till lönerevision enligt kollektivavtal uppfylls. Vi kan även komma att dela medlemsuppgifter med arbetsgivare vid konflikt med arbetsgivaren.
  • SCB – vi kan komma att dela medlemsuppgifter med Statistiska centralbyrån för att samla in anonymiserat statistiskt underlag som är relevant för Vårdförbundet i arbetet med att utveckla professionerna.
  • Tryckeri, postombud och leverantörer av digitala kommunikationstjänster – vi delar exempelvis uppgifter om prenumeranter till tidningen Finansliv.
  • Leverantörer av medlemsförmåner – exempelvis erbjudanden eller rabatter.
  • Aktivitets- och konferensarrangörer – vi kan komma att dela uppgifter om deltagare vid medlemsaktiviteter, utbildningar eller andra fackliga sammanhang.
  • Myndigheter – nödvändig information till myndigheter såsom Skatteverket, Arbetsmiljöverket, Finansinspektionen eller andra myndigheter i de fall där förbundet enligt lag är skyldigt att göra det eller om medlemmarna har godkänt att förbundet gör det.

Finansförbundet kommer inte att sälja den insamlade informationen vidare till tredje part. Finansförbundet behandlar all data i huvudsak inom EU/EES, alternativt i tredje land, med adekvat skyddsnivå och vidtar alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att all data hanteras säkert och med en lämplig skyddsnivå.

Registrerade har alltid rätt att kontakta förbundet för att få tillgång till de uppgifter som finns registrerade. Begäran ska ske skriftigt till dataskyddssamordnare@finansforbundet.se .

Att få uppgifterna rättade, raderade, kräva att behandlingen av uppgifterna begränsas, att invända mot behandlingen eller att få ut uppgifterna (dataportabilitet). Om behandlingen grundar sig på samtycke har de registrerade rätt att återkalla sitt samtycke.

Finansförbundet har ett dataskyddsombud för att säkerställa att dataskyddslagstiftningen följs och att dina personuppgifter hanteras på rätt sätt:

E-post: dataskyddsombud@tco.se
Postadress: Dataskyddsombud, TCO, 114 94 Stockholm

Om du upplever att dina rättigheter inte möts av Finansförbundet har du rätt att lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) rörande Finansförbundets behandling av dina personuppgifter.

E-post: imy@imy.se
Postadress: Integritetsskyddsmyndigheten, Box 8114, 104 20 Stockholm

Finansförbundet som organisation är personuppgiftsansvarig och har att behandla och hantera personuppgifter för att på bästa sätt tillvarata medlemmarnas intressen i enlighet med Finansförbundets stadgar och gällande kollektivavtal. Personuppgifterna ska behandlas med hög sekretess och i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning.

Denna dataskyddspolicy reglerar hur Finansförbundet ska samla in och hantera medlemmarnas personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Den beskriver också medlemmarnas rättigheter gentemot förbundet och hur medlemmarna kan göra sina rättigheter gällande.

Dataskyddspolicyn har antagits av Finansförbundets styrelse och gäller från 2020-11-03.

Definition av personuppgift

En personuppgift är en uppgift som direkt eller indirekt kan identifiera en person.

Grundläggande förutsättningar

Genom medlemskapet i Finansförbundet har medlemmarna accepterat förbundets dataskyddspolicy och behandling av personuppgifter. Medlemmarna godkänner också att Finansförbundet använder digitala kommunikationskanaler för att kommunicera med medlemmarna.

Insamling av information

Denna dataskyddspolicy täcker all data som samlas in och tas emot direkt, indirekt, analogt och digitalt, inklusive personuppgifter som förbundet kan komma att erhålla genom kanaler såsom webbplatser, sociala media, kontakt per telefon eller mejl, på möten, mässor, kurser och seminarier. Exempel på sådan personuppgiftsrelaterad information kan vara:

• Person- och kontaktinformation– namn, födelsedatum, personnummer, faktura- och leveransadress, mejladress, telefonnummer, anställning, lön, fackligt uppdrag
  • Betalningsinformation– fakturainformation, bankkontonummer och liknande
  • Information om tjänster/förmåner/medlemsrabatter/stipendier – detaljer om villkor för de tjänster medlemmarna använder
  • Historisk information– facklig klubbtillhörighet, deltagande på kurser och seminarier, betalningar, medlemsavgift, lön, BESTA-kod, statistik, foto och liknande
  • Enhetsinformation– IP-adress, webbläsartyp, webbläsarspråk, ort, datum och tid för besök, internetleverantör och liknande
  • Geografisk information– medlemmarnas geografiska placering

Så här hanteras informationen

• All data används för att tillhandahålla, utföra och förbättra förbundets medlemstjänster
  • Finansförbundet kan komma att använda personuppgifterna för att informera medlemmarna i olika frågor som rör arbetsförhållanden, om den fackliga verksamheten och/eller liknande verksamhet, för att bedriva lönefrågor och förhandlingsarbete för medlemmarna, eller för annat arbete som förbundet utför för att tillvarata medlemmarnas enskilda eller gemensamma intressen
  • Finansförbundet kommer i vissa fall lämna ut relevanta uppgifter till exempelvis mötesdeltagare, arbetsgivare och till förtroendevalda
  • Finansförbundet kan, för att utföra sina åtaganden gentemot medlemmarna och övriga intressenter, komma att överföra eller dela information med tredje part såsom leverantörer, underleverantörer, samarbetspartners eller arbetsgivare
  • Förbundet vidtar alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att uppgifterna hanteras säkert och med en hög skyddsnivå vid överföring till eller delning med tredje part
  • Finansförbundet kan komma att lämna nödvändig information till myndigheter såsom Skatteverket, Arbetsmiljöverket, Finansinspektionen eller andra myndigheter i de fall där förbundet enligt lag är skyldigt att göra det eller om medlemmarna har godkänt att förbundet gör det
  • Finansförbundet kommer inte att sälja den insamlade informationen vidare till tredje part
  • Finansförbundet behandlar all data i huvudsak inom EU/EES, alternativt i tredje land, med adekvat skyddsnivå och vidtar alla rimliga legala, tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa att all data hanteras säkert och med en lämplig skyddsnivå
  • Finansförbundet sparar medlemmarnas personuppgifter så länge som det är nödvändigt för att uppfylla syftet med att uppgifterna samlades in, för att utföra förbundets åtaganden och så länge det krävs enligt lagstadgade lagringstider, särskilt vad gäller redovisningskrav
  • Medlemmarna har alltid rätt att kontakta förbundet för att få tillgång till de uppgifter som finns registrerade, få uppgifterna rättade, raderade eller kräva att behandlingen av uppgifterna begränsas

Uppdateringar eller ändringar av dataskyddspolicyn

Finansförbundet kan, som ett resultat av stadge-, rättsliga eller lagstiftningssmässiga ändringar, komma att revidera denna dataskyddspolicy. Ändringarna kommer då publiceras på förbundets webb. Finansförbundet kommer inte att göra omfattande förändringar vad avser säkerhet, ändamål med behandling eller delning av information utan att först meddela medlemmarna.

How we handle your personal data

As an organization, Finansförbundet is responsible for your personal data. We store and process personal data in accordance with our statutes, applicable collective agreements and the European Union's data protection regulations.

Our members' personal details

We collect personal data, directly and indirectly, in analogue and digital form. We also receive data via channels, including websites, social media platforms, contact by phone or email, meetings, trade fairs, courses and seminars.

Examples of personal data.

• Personal and contact information - name, date of birth, personnummer (social security number), invoice, delivery and email addresses, telephone numbers, employment details, salary and union duties.
  • Payment information - invoicing information and bank account numbers.
  • Information on services, benefits, membership discounts, stipends, with details of the terms and conditions for these services.
  • Historical information on local union affiliation, participation in courses and seminars, payments, membership fees, salary, BESTA codes, statistics, photos.
  • IP addresses, browser types, browser language, location, date and times of visits, and internet providers.
  • Geographic location.

We may also collect information about you from other sources.

• Personal and contact information from Skatteverket (the Swedish Tax Authority).
  • Employment information, such as your workplace, position, salary, employment rate from your employer or employers' organization.
  • When administrating in disputes with employers, we may collect information from other parties, including your personal data.

We may also store information about you that has been collected from other members. For example, in connection with recruitment campaigns, electing representatives, prizes or stipends. We will inform you about this when the data is collected.

Handling personal data and legal compliance

We use personal data:

• To administer, supply, carry out and improve member services. (Agreement)
  • To inform members about working conditions, union activities, arbitration in salary issues and negotiations or other work that we carry out to safeguard the individual or joint interests of our members. (Agreement)
  • In the selection of elected representatives, including contact details, nominations, support functions and compensation. (Agreement)
  • To produce membership and salary statistics that safeguard your interests. We may use your data for this purpose after you have terminated your membership. (Agreement for members, legitimate interest for non-members. Legitimate interest activities are carried out in accordance with our statutes.)
  • To arrange training courses, sending information to training organizers and conference venues. (Agreement. Consent for disclosure of dietary preferences)
  • For educational purposes, such as customer surveys and when contacting our Member Services. (Legitimate interest in developing Member Services).

We do not process any personal data with automated decision-making.

We may also process the data of people who are not members of Finansförbundet. This occurs if you contact us or are affected by a case that we handle. We also process your data if you register for one of our activities or subscribe to our Finansliv magazine. We may also collect salary and workplace information about non-members from employers and employers' organizations, in connection with salary reviews.

We may also process data about you in your role as an employer, decision-maker, media contact or if you participate in a case that involves Finansförbundet representing its members.

In most of these cases, the data we store is submitted by you.

Personal and contact information - name, address, telephone number, e-mail address, personnummer (social security number)

• Employment information - employer, workplace, position, salary
  • Information in connection with union and member activities or surveys
  • We may store the personal and contact information of non-members, provided by our members, in connection with legal cases.

We use personal data:

• To officiate in cases concerning our members and you, or if you contact us. (Legitimate interest. To establish, assert and defend legal claims or in reply to requests you have made.)
  • To administrate subscription and delivery of our magazines and newsletters that you have subscribed to. (Agreement for subscribers. Legitimate interest for other recipients. In order to influence opinion.)
  • To manage contact with the media and decision makers. (Legitimate interest. In order to influence opinion.)

We may handle the personal data of people who work for our suppliers and partners. This contact information is necessary for maintaining our contractual relationships or invoicing purposes. This is usually information you or your employer have given us. In legal terms, contacting suppliers is by agreement. Handling personal data that appears in accounting, taxation and auditing documents is a legal obligation.

In some cases, we will release information about you to other organizations and authorities, where it is required to fulfill the obligations of our statutes, the law or collective agreements. Recipients include:

• Participants in meetings or training events we organize.
  • Insurance companies - in order to offer insurance to members.
  • Banks - for payments, invoicing, consent and administration.
  • Employers and employers' organizations - for salary audits or in disputes with employers.
  • Statistiska centralbyrån (the Swedish Central Bureau of Statistics)- for anonymous statistical data that is relevant to Vårdförbundet (the Swedish Health Care Association).
  • Printers, post offices and suppliers of digital communication services - we share information about subscribers to our Finansliv magazine.
  • Organizations providing offers or discounts for our members.
  • Activity and conference organizers – for training or other union activities.
  • Government authorities – Skatteverket (the Swedish Tax Authority), Arbetsmiljöverket (the Swedish Work Environment Authority), Finansinspektionen (the Finance Industry Supervisory Authority) or other authorities, if legally obliged or with the approval of members.

We never sell the data we collect to third parties. Finansförbundet processes all data, primarily, within the EU/EEA or countries with adequate data protection. We take all reasonable legal, technical and organizational measures to ensure that data is handled securely and with an appropriate level of protection.

Individuals have the right to see to their personal data, to have it corrected, deleted, to limit or object to its use or to remove it (data portability).

Requests should be sent to: dataskyddssamordnare@finansforbundet.se

If personal data handling is based on consent, individuals have the right to withdraw their consent.

We have a data protection officer who ensures compliance with data protection legislation and that your personal data is handled correctly.

Email: dataskyddsombud@tco.se

Postal address: Dataskyddsombud, TCO, 114 94 Stockholm

If you feel your rights have been infringed by us, you have the right to lodge a complaint with the supervisory authority that governs our processing of your personal data.

As an organization, Finansförbundet is responsible for your personal data. We process and handle personal data, in accordance with our statutes and applicable collective agreements.

Personal data is treated as highly confidential, in accordance with applicable data protection legislation.

Our data protection policy regulates how we collect and handle our members' personal data, in accordance with EU data protection regulations (GDPR). The regulations also determine members' rights in connection with Finansförbundet and how its members can assert these rights.

The data protection policy has been adopted by Finansförbundet’s board and came into effect on November 3, 2020.

Personal data is information that can directly or indirectly identify a person.

Members of Finansförbundet accept our data protection policy and our processing of their personal data. They also approve our use of digital communication channels to communicate with members.

Our data protection policy covers all data that is collected, directly or indirectly, in analogue and digital form. We also receive data via channels, including websites, social media platforms, contact by phone or email, meetings, trade fairs, courses and seminars.

Personal data may include:

• Personal and contact information - name, date of birth, personnummer (social security number), invoice, delivery and email address, telephone number, employment details, salary and union duties.
  • Payment information - invoicing information and bank account number.
  • Historical information on local union affiliation, participation in courses and seminars, payments, membership fees, salary, BESTA code, statistics and photos.
  • IP addresses, browser type, browser language, location, date and times of visits, internet providers.
  • Geographic location.
  • To administer, supply, carry out and improve member services.
  • To inform members about working conditions, union activities and similar activities , arbitration in salary issues and negotiations or other work that we carry out to safeguard the individual or joint interests of our members.
  • To share information with participants in meetings, employers and elected officials.
  • To fulfill our obligations to our members and other stakeholders.
  • To transfer or share information with third parties, including suppliers, subcontractors, partners and employers.
  • We take all reasonable legal, technical and organizational measures to ensure that data is shared securely with third parties.
  • We supply information to government authorities, including Skatteverket (the Swedish Tax Authority), Arbetsmiljöverket (the Swedish Work Environment Authority), Finansinspektionen (the Finance Industry Supervisory Authority), if legally obliged or with the approval of members.
  • We never sell the data we collect to third parties.
  • We process all data, primarily, within the EU/EEA or countries with adequate data protection. We take all reasonable legal, technical and organizational measures to ensure that data is handled securely and with an appropriate level of protection.
  • We save our members' personal data for as long as it’s necessary to fulfill the purpose for which it was collected, to fulfill our commitments and in accordance with statutory storage times, especially with regard to accounting requirements.

Members have the right to access the data we hold, to have it corrected, deleted or to limit its use.

We may, as a result of statutory or legislative changes, revise our data protection policy. Changes will be published on our website. We will not make extensive changes regarding security, processing or sharing of information without notifying members beforehand.