Finansförbundets system för visselblåsning

Visselblåsarsystemet avsett för missförhållanden som förekommer inom Finansförbundets verksamhet.

Vill du göra en visselblåsning på ditt företag eller organisation ska du i stället använda det system som används i den verksamheten. Följande länk ger bra vägledning.

TCO:s handbok för visselblåsning

Finansförbundets system

Inom Finansförbundet är vi angelägna om att leva efter våra riktlinjer, principer och gällande lagar. Vi vill göra det möjligt att tidigt fånga upp och agera på signaler om eventuella missförhållanden inom organisationen.

Sedan i december 2021 gäller en ny lag till förstärkt skydd för bland annat anställda som visselblåser (visselblåsarlagen). Även någon som bistår eller har en koppling till visselblåsaren kan omfattas av skydd enligt lagen. Arbetsgivare med 50 eller fler arbetstagare ska dessutom inrätta en särskild intern rapporteringskanal, Finansförbundet är inte en sådan arbetsgivare med fler än 50 arbetstagare men har ändå valt att ansluta sig till TCO:s visselblåsarsystem.

Det ska alltid ska kännas naturligt att prata med Finansförbundets företrädare direkt om man ser saker som inte borde förekomma, till exempel utifrån vägledningen i förbundets Policy för hantering av trakasserier och kränkande särbehandling samt andra arbetsmiljöproblem inom Finansförbundets förtroendevalda organisation (bakom inlogg). Förbundet ser det dock som ett viktigt komplement att även kunna rapportera missförhållanden genom att med skydd för identiteten, eller helt anonymt, visselblåsa till Finansförbundet Därför erbjuder vi en digital visselblåsarkanal tillsammans med TCO och Lantero. Denna kanal utgör Finansförbundets interna rapporteringskanal enligt 5 kap. visselblåsarlagen.

Vill man inte använda den digitala visselblåsarkanalen kan man även rapportera ett visselblåsarärende via brev som skickas till följande adress ”Visselblåsarrapport avseende XXXX, TCO, Linnégatan 14, 114 94 STOCKHOLM”. Det finns också en möjlighet att rapportera via telefon direkt till Lantero (020–899 433) eller vid ett fysiskt möte, inledande kontakt tas då via brev eller telefon.

Både den som jobbar på Finansförbundet och andra som har eller har haft en arbetsrelation till Finansförbundet kan anmäla missförhållanden genom den digitala visselblåsarkanalen. Här är exempel på vilka som kan göra det:

  • Anställda vid Finansförbundet
  • Personer som gör en förfrågan om eller söker arbete hos Finansförbundet
  • Personer som söker eller utför volontärarbete hos Finansförbundet, inklusive fackligt förtroendevalda inom Finansförbundet
  • Personer som söker eller fullgör praktik eller står till förfogande för att utföra eller utför arbete under Finansförbundets kontroll och ledning.
  • Egenföretagare som söker eller utför uppdrag hos Finansförbundet
  • Personer som har tillhört någon av kategorierna ovan och har fått ta del av informationen under tiden i verksamheten.

Visselblåsarsystemet är huvudsakligen avsett för missförhållanden som förekommer inom Finansförbundets verksamhet. "Missförhållanden" hos Finansförbundet som arbetsgivare, till exempel om egna arbetsförhållanden och arbetsvillkor skyddas oftast inte av visselblåsarlagen Förtroendevalda ska inte rapportera missförhållanden hos sina respektive arbetsgivare till denna kanal. Lokala förtroendevalda ska rapportera missförhållanden via den egna arbetsgivarens kanaler.

När det gäller frågor som rör dina eller enskilda arbetstagares egna arbetsförhållanden eller arbetsvillkor omfattas det normalt inte av visselblåsarlagens skydd utan sådant ska även i fortsättningen hanteras på vanligt sätt, till exempel som ett arbetsmiljö- eller arbetsrättsligt fackligt ärende.

Besvärsärende är en annan typ av ärende som kan väckas av medlem om denne är missnöjd med hantering av ärende eller anser sig ha blivit felaktigt behandlad av Finansförbundet. Möjligheterna att starta ett besvärsärende sker utifrån stadgarna 4.1.8. och inte via visselblåsarsystemet.

När man använder visselblåsarkanalen kommer man att få en krypterad länk med en bekräftelse om att visselblåsarrapporten har mottagits och senast inom tre månader en återkoppling om hur rapporten har hanterats. Denna länk bör sparas eftersom det är via den länken som man i första hand kommunicerar i visselblåsarärendet.

Alla anmälningar kommer att behandlas, men om de bedöms ligga utanför visselblåsarlagens tillämpningsområde kommer de som huvudregel inte att handläggas enligt systemets rutiner utan avslutas och återrapporteras till visselblåsaren via länken.

Identiteten på visselblåsaren (om det inte är en anonym anmälan) och på den/de person/er som är berörda av larmet på annat sätt hanteras med största diskretion av oberoende och självständiga personer som är behöriga att på TCO:s och Finansförbundets vägnar hantera detta.

För att göra en anmälan går man in på följande länk,  https://lantero.report/tco,  och fyller i ett formulär med relevant information. 

Information om annan rapportering

Meddelarfrihet

Meddelarfrihet innebär en rätt att meddela uppgifter i vilket ämne som helst för offentliggörande till grundlagsskyddad media.

Alla har meddelarfrihet – rätten att vända sig till media och lämna uppgifter. Alla har också anonymitetsskydd, som innebär att den som tar emot ett tips inte får avslöja källan om hen vill vara anonym.

För den som är anställd i offentlig sektor och vissa offentligt finansierade privata verksamheter inom vård, skola och omsorg innebär meddelarskyddet en extra trygghet. Arbetsgivaren får inte fråga vem som lämnat uppgifter till media och inte heller straffa en anställd som vänt sig till media med uppgifter.

Direkt till vissa behöriga svenska myndigheter via ”externa rapporteringskanaler”

Enligt visselblåsarlagen ska det även finnas andra möjligheter att vid sidan av organisationers interna rapporteringskanaler att rapportera om missförhållanden. Vissa myndigheter är utsedda som behöriga inom olika ansvarsområden och ska tillgängliggöra egna externa rapporteringskanaler för detta ändamål. Se mer om detta på regeringens hemsida och i visselblåsarförordningen.

Till vissa inrättningar inom EU via ”externa rapporteringskanaler”

För missförhållanden som rör vissa EU-rättsliga frågor (1 kap. 2 § andra stycket visselblåsarlagen) kan man även rapportera direkt till någon av EU:s institutioner, organ och byråer som har inrättat egna externa rapporteringskanaler.