Finansanställda har en skyldighet att ställa frågor till sina kunder för att motverka penningtvätt. Men alldeles för ofta leder dessa åtgärder till att de finansanställda blir hotade av kunderna.
Finansförbundet har intervjuat drygt 1000 finansanställda. Undersökningen visar:
- Nästan hälften, 45 procent, uppger att de har utsatts för trakasserier.
- Tio procent har utsatts för hot.
- Två procent har utsatts för våld på jobbet.
- De flesta incidenterna har uppstått i samband med penningtvättsrelaterade situationer – alltså när banken följer lagkravet på att ställa kontrollfrågor till kunden.
– Hot och våld är ett trauma för individen, men det är också ett samhällsproblem. Risken är att bankanställda inte kan fullgöra sitt uppdrag om de inte är trygga, och det riskerar att slå mot samhällets insatser mot penningtvätt, säger Ulrika Boëthius, ordförande för Finansförbundet.
Finansförbundets undersökning visar också på brister i krisrutinerna på många arbetsplatser. Mer än en tredjedel av alla som utsatts för hot eller våld i tjänsten har inte haft något uppföljande samtal efteråt med sin arbetsgivare. Endast en femtedel av de som utsatts för hot eller våld vet att det har anmälts till Arbetsmiljöverket. Och bara 22 procent av de som utsatts för hot eller våld uppger att händelsen polisanmälts. Finansförbundet efterlyser nu en attitydförändring hos arbetsgivarna och skärpt lagstiftning kring hot och våld mot tjänstemän.
– Det är viktigt att alla trakasserier, alla hot och allt våld anmäls till myndigheterna och följs upp inom företaget. Endast genom att hela samhället tydligt markerar att hat, hot och våld inte accepteras kan vi få till stånd en förändring, säger Ulrika Boëthius.