Snart är det dags för EU-val, använd din röst

På EU-nivån verkar Finans­för­bundet för att bevara den svenska arbets­mark­nadsmo­dellen och främja en hållbar utveck­ling av finans­sek­torn. Genom att rösta i EU-valet är du med och påverkar i viktiga frågor som rör finans­bran­schen och din yrkesvardag.

9 juni är det val till Europaparlamentet, så kallat EU-val. Europaparlamentet är med och fattar många beslut som påverkar oss direkt i vår vardag. Politiken på EU-nivå har också direkt påverkan på Finansförbundets medlemmar i yrkesvardagen. Mycket av den reglering som finansanställda möter i sitt dagliga arbetsliv tas fram och beslutas på EU-nivå. Dessutom sätter EU-politiken ramar för både ekonomisk tillväxt och konkurrenskraft samt för arbetsvillkor och sociala rättigheter inom unionen.

EU-val, därför ska du rösta

• EU beslutar gemensamt om frågor som påverkar din vardag.
  • Reglering av finansbranschen beslutas ofta på EU-nivå och får direkt påverkan på ditt arbetsliv.
  • Med din röst påverkar du vilka de svenska Europaparlamentarikerna blir och står därmed upp för dina intressen.

Tre snabba om EU-valet

Det är snart dags att rösta i EU-valet. Men varför? Ulrika Boëthius, ordförande i Finansförbundet har länge arbetat med finansfrågor på såväl svensk som internationell nivå. Här berättar hon varför Finansförbundet engagerar sig i EU-frågor och varför du som medlem också ska göra det.
Till intervjun

Så arbetar Fin
ansförbundet på EU-nivå

På EU-nivån verkar Finansförbundet för att bevara den svenska arbetsmarknadsmodellen och främja en hållbar utveckling av finanssektorn. Finansförbundet ser att ett kliv framåt behövs gällande den gröna omställningen och för att garantera de demokratiska värdena. Samtidigt behöver vi säkerställa sund konkurrens och schyssta villkor för alla som arbetar och verkar på den inre marknaden.

Finansförbundet arbetar löpande för att påverka besluten på EU-nivå, både själva och tillsammans med andra. Finansförbundet arbetar tillsammans med andra nordiska finansförbund genom samarbetsorganisationen Nordic Financial Unions (NFU), samt tillsammans med andra svenska tjänstemannaförbund genom TCO.

EU-frågor som Finans­för­bundet driver genom NFU

Nordic Financial Unions (NFU) är språkrör för finansanställda i Norden och arbetar för att påverka politiken på EU-nivå. Se vilka frågor Finansförbundet driver i EU genom NFU.
Samarbete med NFU