Europeiska företagsråd

Målet med Europeiska företagsråd är att ge arbetstagarna information och möjlighet att samråda med företagsledningen om viktiga beslut.

Forum för arbetstagarinflytande

Europeiska företagsråd är ett forum för arbetstagarinflytande över nationsgränserna i företag med verksamhet i flera europeiska länder. Anställda från Europa träffas för att samverka kring frågor som berör de anställda i ett företag eller en företagsgrupp

Det sociala Europa

Europeiska företagsråd, kallat EWC-råd, infördes med rådets direktiv 94/45 EC den 22 september 1994 och kallas en hörnsten till det sociala Europa. Direktivet innebär att arbetstagarna och företaget ska ingå ett avtal som reglerar arbetstagarinflytande i företaget.

Representerar 15 miljoner arbetstagare

För närvarande finns drygt 850 företagsråd etablerade som tillsammans representerar cirka 15 miljoner arbetstagare.

Ett europeiskt företagsråd, eller EWC-råd* som många kallar det, bildas på initiativ från de anställda i företag med minst 1000 anställda, varav minst 150 är anställda i minst två olika EU- eller EES länder. Inom finansförbundets område finns avtal om europeiskt företagsråd exempelvis på Swedbank, SEB, Danske bank, Nordea och Handelsbanken.

Direktivet uppdaterades 2009 och de anställdas rättigheter stärktes då bland annat genom rätt till utbildning och översättning på mötena samtidigt som man förtydligade vilka frågor som ska ingå i informations och konsultationsprocessen. Företagsråden fick då också rätt att ha en facklig expert närvarande vid sina möten.

Finansförbundets stöd till medlemmar i EFR

Finansförbundet ger stöd och råd till representanterna i företagsråden i samband med att ett avtal ska tecknas eller då ett avtal ska omförhandlas. Vi stödjer också verksamheten i företagsråden då det behövs en facklig expert på plats eller som rådgivare i särskilda frågor av betydelse.

Nätverk

Ett nätverk för förbundets representanter i EFR bildades 2016 med möjlighet till erfarenhetsutbyte, seminarier och föreläsningar i aktuella frågor. Genom vårt medlemskap i Nordiska Finansanställdas Union (NFU) och den internationella federationen UNI har vi ett gott samarbete i finansbranschen över landsgränserna och goda möjligheter att påverka.

*European Work Councils (EWC) är den engelska benämningen på europeiska företagsråd