Fackligt solidaritetsarbete

Förbundet avsätter varje år en procent av medlemsintäkterna till internationellt fackligt solidaritetsarbete. På så sätt bidrar alla medlemmar med något som är värdefullt i ett globalt perspektiv.

På en globaliserad arbetsmarknad måste också facket arbeta globalt. Det är viktigt så att företag inte ska kunna spela ut anställda i olika länder mot varandra.

Vi medverkar till förbättrade villkor

Finansförbundet driver/stödjer projekt i Latinamerika och Karibien. Allt arbete utgår från mänskliga rättigheter, där arbetstagares rättigheter ingår. Vi kämpar för saker som många av oss tar för givet: rätten att organisera sig, förhandla, rätt att vidta stridsåtgärder vid konflikter och liknande.

Finansförbundet kan bidra till att rädda liv

Många länder har en svag arbetsrätt. Det är alltför vanligt att arbetstagares rättigheter försummas eller rent av kränks. Det händer att fackligt aktiva får betala med sina liv när de försöker förbättra sina arbets- och levnadsvillkor. Våra bidrag kan göra skillnad för dem.

Social dumpning

Det finns också företag som medverkar till social dumpning. Det innebär att arbetstagares rättigheter i olika länder ställs mot varandra. Därför ligger det i alla löntagares intressen att fackligt inflytande stärks på global nivå. Företagens sociala ansvar är en av grundbultarna i den här typen av solidaritetsarbete.

Vårt mål är globala ramavtal

UNI Finance driver arbetet och utgör en direktlänk mellan medlemmarna i Sverige och de lokala fackföreningarna – från medlem till medlemMålet är att förhandla fram globala ramavtal med multinationella finansföretag och UNI.