Genèveskolan lyfter fackets unika röst

"Det som blev särskilt tydligt är hur något så självklart som att kämpa för rättvisa arbetsvillkor kan innebära fängelse för mina fackliga kollegor i Belarus," säger Erik Boss, styrelseledamot i Finansförbundet, som i år deltog på Genèveskolan.

Genèveskolan är en folkhögskola som grundades 1931 med syfte att öka kunskapen om internationellt samarbete, globala konventioner och fackföreningarnas roll både nationellt och internationellt. Varje år ges fackliga representanter från Norden möjlighet att ansöka till skolan för att få en unik inblick och delta i arbetskonferensen som årligen arrangeras av FN-organet ILO (International Labour Organization).

-Sverige har genom åren godkänt flest konventioner av de 187 medlemsländerna i ILO. De mest intressanta konventionerna att följa enligt mig var de som rör rätten att organisera sig fackligt, rätten till kollektivavtal, rätten att strejka och den mot barnarbete, säger Erik.

Drivkraften att hjälpa andra

Det har snart gått nio år sedan Erik antog sitt första fackliga uppdrag som kontaktombud, efter att en kollega gått i pension. Då arbetade han som privatrådgivare på Handelsbanken och såg rollen som förtroendevald som ett steg mot en framtida chefsposition. Snart blev han dock alltmer fackligt engagerad och är idag invald i Finansförbundets styrelse samt medlem i arbetsmiljöutskottet.

-Jag är mycket tacksam för denna möjlighet och förtroendet från valberedningen. Uppdraget är spännande – att forma förbundets strategier och samtidigt stötta medlemmar. Som privatrådgivare drevs jag av att hjälpa andra, men att vägleda medlemmar känns extra betydelsefullt.

En unik röst - värd att kämpa för

Resan till Genèveskolan blev ytterligare ett steg för Erik att stärka sina fackliga band. ILO är den enda internationella organisationen där arbetarna har en röst. Sedan starten har organisationen vilat på trepartssamverkan mellan regeringar, arbetsgivare och arbetstagare, där alla har en lika stark röst vid omröstningar. Målet är att så långt som möjligt nå enighet.

-I alla andra sammanhang behöver facken lobba med sina förtroendevalda på regeringsnivå. Men här har vi faktiskt en plats vid bordet och en möjlighet att föra fram arbetstagarnas röst. När man ser ut över världen blir det tydligt hur unikt och viktigt det är att vi står upp för våra kärnvärden. I Belarus fängslas mina fackliga kollegor när de kämpar för något så självklart som rättvisa arbetsförhållanden och i Colombia, Myanmar och Kambodja kan fackligt arbete vara förenat med livsfara.

Förstå motparten för en lyckad förhandling

Erik betonar vikten av att lyssna på motpartens argument. När arbetstagare omkommer på en arbetsplats kan arbetsgivaren hävda att ansvaret inte ligger på dem och istället lyfta fram de många arbetstillfällen de skapar. Ett resonemang som Erik anser skiljer sig markant från hur arbetsplatsolyckor hanteras i Sverige. Men att förstå sin motparts argument ökar möjligheterna till en framgångsrik förhandling.

-Även inom Norden finns det skillnader. I Finland är exempelvis lagstiftningen mer omfattande än i Sverige och fackförbunden har bara rätt till en strejkdag. Vilket minskar fackets styrka och möjlighet att påverka arbetsgivare. En stor kontrast till IF Metalls konflikt med Tesla, där strejken nu har pågått i åtta månader. Inför resan till Genève lyssnade vi på en företrädare från IF Metall som beskrev strejken och deras beslutsamhet att hålla fast vid sin linje. Får vi in fler företag i Sverige som vägrar kollektivavtal så urholkas den svenska modellen, och det är såklart värt att stå upp för.