Kompetensutveckling stärker anställningstryggheten, rapport 2019

Finansförbundets undersökning från 2019 visar bland annat att 30 procent av medarbetarna inte fått någon kompetensutveckling under det senaste året.

Kompetensutveckling - Finansförbundets rapport 2019

• För drygt hälften av medarbetarna, 53 procent, har planerad kompetensutveckling genomförts.
  • En av tio medarbetare har fått ställa in den planerade kompetensutvecklingen.
  • Fyra av tio saknar en individuell plan för sin kompetensutveckling

Kompetensutveckling ska ske på arbetstid

Många använder fritid till kompetensutveckling, till exempel inläsning för nödvändiga licensieringar. Bland kvinnor är den andelen högre än bland män.

– Det är inte bra, kompetensutveckling ska ske på arbetstid. Fritiden är viktig tid för återhämtning. Att kvinnor i högre utsträckning än män arbetar på fritiden gynnar inte jämställdheten eftersom kvinnor generellt tar större ansvar för det obetalda arbetet i hemmet, säger Finansförbundets ordförande Ulrika Boëthius.

Tillsammans med 30 000 kollegor

• Stöd nära och personlig rådgivning
  • Inkomstförsäkring
  • Gör skillnad och jobba med dina hjärtefrågor