I snart 25 år har Eva Ratzmann arbetat på Swedbank och det fackliga engagemanget har kommit och gått genom åren, men sedan hon började på kundcenter har hennes intresse för fackets betydelse vuxit och hon är nu arbetsmiljöombud. Hon ser att arbetsmiljöfrågan har förändrats på arbetsplatsen genom åren, från att ha varit en gemensam angelägenhet har det nu uppstått två läger, en för medarbetare och en för chefer.
– Jag jobbar ju för allas arbetsmiljö, men det jag lyfter anses oftast inte som så viktigt. Även när vi får fakta på att exempelvis luften är dålig så tycker inte chefen det, utan facket är bara jobbigt.
Samtidigt vittnar Eva om att arbetssituationen blir allt tuffare, scheman som strams åt, kollegor som slutar och kunder som kräver snabbare svar. Oftast är kunderna redan irriterade när de kommer fram i telefonkön, då de försökt hitta svaret på egen hand genom att söka eller chatta, att ringa är sista utvägen.
– Vi blir mer och mer ett verktyg som arbetsgivaren vill använda så mycket som möjligt. Skulle jag få lite tid över när det inte ringer vill arbetsgivaren ta den tiden till något annat. Det är svårt att få kollegor att stanna. Vi är bara en plupp i ett stort Excel-ark som ska fyllas.
Hårdare tryck från kunder när ekonomin står på spel
Finansförbundets senaste undersökning, Stress-rapporten, som är gjord av Novus visar att den ekominska oron i samhället påverkar finansanställdas vardag. Hela 25 procent av de tillfrågade medlemmarna upplever den ökade oron från samhället som en anledning till ökad press på jobbet. Bland privat- och företagsrådgivarna är det nästan hälften (48 procent) som upplever ökad press på jobbet på grund av det rådande världsläget. En bild som Eva känner igen och hon bekräftar att samtalen från kunder blir allt tuffare samtidigt som det saknas rätt stöttning för att följa upp samtalen efteråt.
– Det är tufft att ta emot samtal från kunder just nu som handlar om lån som de inte klarar av. Jag träffar kollegor som får samtal där kunden uttrycker att hen kommer att ta livet av sig eller föräldrar som inte vet hur de ska få pengar till mat. Det är kunder som inte har några reserver kvar som behöver uppmana sina barn att äta ordentligt på skolan, för sen blir det kanske inte mycket mer mat den dagen. Hur är man som människa när man har lagt på det samtalet? Man vill hjälpa men kan inte.
Pauser och tid för reflektion skapar bättre arbetsklimat
Det som behövs nu uttrycker Eva för att få till ett bättre arbetsklimat är en plan för stöttning vid svåra kundsamtal, mer luft i medarbetarnas schema samt att chefernas arbetsuppgifter ses över.
– Vi måste ta emot samtalen, men då behövs också tid att bearbeta. En kort avstämning — hur stöttar vi varandra? Ibland behöver man bara ta fem minuter med en kollega för att kunna reflektera. Sedan behöver cheferna också få stöd och vissa arbetsuppgifter som pausas, men det är business as usual, iallafall just nu.