Grindvakt i det finansiella systemet

I mötet med kunden är tillit och förtroende viktiga byggstenar. Men privatrådgivarens roll blir en annan när misstanke om penningtvätt eller andra kriminella kopplingar dyker upp. ”Det kan bli väldigt pressat”, säger Lotta Karlsson, privatrådgivare på Sparbanken Skåne.

– Jag har jobbat på bank sedan 1985 och jag tycker fortfarande att det är precis lika roligt att möta kunder och att få göra skillnad för dem, säger Lotta Karlsson, som arbetar som privatrådgivare på Sparbanken Skånes största kontor i centrala Lund. 

Men det finns utmaningar i rollen, exempelvis när det kommer till bostadsaffären. Andelen kunder som vill köpa sin bostad kontant har ökat, vilket innebär en stor ansträngning för rådgivaren som måste säkerställa var pengarna kommer ifrån. 

– Om till exempel en förälder gett pengar till sitt barn behöver vi även se gåvobrev och kontoutdrag från deras bank. Vi måste följa hela ledet och kan behöva hämta in väldigt mycket underlag, vilket vissa kunder kan ifrågasätta, säger Lotta Karlsson. 

Kunder har flera olika banker

Många kunder har idag flera olika banker och eftersom de flesta nischbanker inte genomför kontantköp av bostäder landar den typen av affärer hos de traditionella bankerna. Vid ett så kallat kontanttillträde, särskilt där kunden inte varit i kontakt med banken innan, blir det väldigt bråttom att få fram all dokumentation innan tillträdesdagen. 

– Känslan hos oss i banken blir att det här måste vi lösa, även om vi egentligen kanske inte har den tiden där och då. Kontanttillträden kommer ibland in som ett akutärende där underlagen måste in genast. Eftersom vi ibland behöver jaga kunden kan det bli en väldigt stressig situation.  

Banksekretessen innebär att kollegor inte kan dela ärenden på detaljnivå, även om de kan diskutera med sin närmsta chef. Lotta Karlsson beskriver en situation när hon hade ett äldre par som kunder vid ett kontanttillträde, där situationen utvecklades på ett sätt som hon kände att hon behövde dryfta med sina kollegor på en allmän nivå. 

– Det här paret hade med sig sin son, som ifrågasatte varför jag som privatrådgivare bad om de underlag som situationen kräver. Att känna sig motarbetad av kunden på det sättet är ansträngande.  

Tidigare bodde Lotta Karlsson på en mindre ort och arbetade på det lokala sparbankskontoret. Där blev det extra viktigt att hålla på banksekretessen när det ibland blev en krock mellan yrkes- och privatliv, till exempel var både lärare och rektorer i hennes sons skola kunder i banken. I ett mindre sammanhang blir det förstås även extra pressande när en misstanke om oegentligheter dyker upp. 

– Jag fick vid ett tillfälle reda på att en person inte skötte sitt uppdrag som kassör i en förening. Eftersom han även var kund i banken hamnade jag då i en väldigt märklig sits där jag plötsligt visste för mycket, utan att kunna agera på det i min yrkesroll. 

Kompetensutveckling en strategisk fråga

I sin roll som ledamot i Finansförbundets styrelse är Lotta Karlsson nära förbundets medlemmar där hon arbetar fackligt i den lokala klubben ute på sparbankskontoren. Hon påtalar behovet av löpande kompetensutveckling av både privatrådgivare och chefer för att dämpa pressen. 

– Det är otroligt viktigt att det finns en bra organisation inom banken att luta sig mot när det gäller dessa frågor. Framför allt att det finns bra systemstöd för hur detta ska rapporteras inom banken. 

Sparbankskontoret i Lund har generösa öppettider och värdesätter det personliga mötet på plats. Men detta innebär även att pressade situationer kan uppstå. Som till exempel när desperata kunder dyker upp för att protestera. 

Nya tidens bankrån

Att kriminella även kan utsätta bankanställda för hot i deras yrkesroll har kallats för den nya tidens bankrån. 

– Det förekommer ju och det är väl en oro som finns i alla typer av företag idag, hur du motverkar att anställa någon som blir sårbar i och med sin koppling till kriminella personer. 

Lotta Karlsson betonar att utöver att privatrådgivarna behöver få hjälp av de allra bästa tillgängliga systemstödsverktygen för att så lite som möjligt ska kunna rinna emellan, behöver de även en annan typ av stöd. 

– Den traditionella privatrådgivarrollen tyngs av en stor arbetsbörda idag. Vi har många regler att förhålla oss till och lönen speglar inte alltid det ansvar vi har. Vi behöver kunna lita på att vi alltid får stöttning från förstående chefer när vi hamnar i utsatta situationer. 

Facket för dig i finans­bran­schen

  • Kan branschen du jobbar i
  • 30 000 medlemmar med olika yrkesroller
  • Förhandlings- och rättshjälp
  • Karriärtjänster
  • Personlig rådgivning
  • Unik branschspecifik lönestatistik
  • Partipolitiskt obunden
  • Seminarier och föreläsningar