Hur mår du på jobbet?

Hur mår du i samspelet med dina kollegor? Hur fungerar organisationen och ledarskapet?

Orga­ni­sa­to­risk och social arbets­miljö

Stress på jobbet, kränkande särbehandling och andra psykosociala frågor kan leda till ohälsa och behöver hanteras inom det systematiska arbetsmiljöarbetet. 

Vad är orga­ni­sa­to­risk arbets­miljö?

Omfattar villkor och förutsättningar för arbetet. Såsom ledning och styrning, kommunikation, delaktighet, och handlingsutrymme. Det innefattar även fördelning av arbetsuppgifter samt krav, resurser och ansvar.

Den sociala arbets­miljön

Handlar om villkor och förutsättningar för arbetet som inkluderar socialt samspel, samarbete och socialt stöd från chefer och kollegor.

Vad kan du göra?

  • Skriv upp när du jobbar; när du kommer och går, hur lång lunch du tar, ifall du kopplar upp dig hemma och till exempel kollar mejlen.
  • Stäm av mot din normalarbetstid: allt där utöver måste vara undantag, något exceptionellt som hänt.
  • Säg till din chef om du har mer arbetsuppgifter än du hinner med. Sedan är det upp till chefen att prioritera.
  • Om diskussionen med chefen inte går bra eller om du inte vill ta diskussionen själv – prata med dina förtroendevalda på din arbetsplats.
  • Om ingen förbättring sker: ta kontakt med medlemsservice.

Om du har frågor

Kontakta representant på din arbetsplats

Kontakta medlemsservice

Facket för dig i finans­bran­schen

  • Kan branschen du jobbar i
  • 30 000 medlemmar med olika yrkesroller
  • Förhandlings- och rättshjälp
  • Karriärtjänster
  • Personlig rådgivning
  • Unik branschspecifik lönestatistik
  • Partipolitiskt obunden
  • Seminarier och föreläsningar