Anmälan är viktig för både din egen eventuella rätt till ersättning och för att förbättra arbetsmiljön och förhindra att andra drabbas.
En arbetsskada räknas som en fysisk eller psykisk personskada som har uppkommit genom:
- olycksfall i arbetet, arbetsplatsolycka.
- olycksfall till eller från arbetet, färdolycksfall.
- skadlig inverkan i arbetet, arbetssjukdom och i vissa fall smitta.
Sök upp en läkare
Sök upp en läkare så snart som möjligt efter olyckan eller när besvär uppkommit. Du behöver få skadan dokumenterad. Ett läkarintyg kan vara av stor vikt inför prövningen om det är en arbetsskada eller inte.
Kontakta ditt arbetsmiljöombud och facket
Kontakta ditt arbetsmiljöombudet på arbetsplatsen. Kontakta Finansförbundet så tidigt som möjligt om du behöver hjälp med arbetsskadeanmälan, rehabilitering och arbetsanpassning eller annat.
Se till att arbetsgivaren gör en arbetsskadeanmälan
Anmäl skadan till chefen och se till att arbetsgivaren gör en arbetsskadeanmälan. Anmälan görs på Arbetsmiljöverkets och Försäkringskassans e-tjänst.
Spara kvitton
Spara kvitton på alla utgifter som orsakats av arbetsskadan.
Om du har kollektivavtal
Om du jobbar på ett företag med kollektivavtal omfattas du av trygghetsförsäkring vid arbetsskada genom Afa Försäkring. Du anmäler själv skadan till AFA försäkring.
Anmäl skadan till AFA Försäkring
Anmäl arbetsskada, Arbetsmiljöverkets och Försäkringskassans e-tjänst för arbetsgivare
Om du har frågor
Kontakta representant på din arbetsplats