Rätt åtgärder när arbetsbelastningen är för hög

Hög arbetsbelastning på jobbet? Så här säger reglerna - och det här kan du själv påverka.

Hälften av Finansförbundets medlemmar upplever att stress är ett arbetsmiljöproblem på arbetsplatsen. Det visar Stressrapporten, som syftar till att få en ögonblicksbild av hur Finansförbundets medlemmar mår på jobbet. Åtta av tio av de som upplever stress på arbetsplatsen uppger att orsaken är hög arbetsbelastning.

Vad som är rimlig arbetsbelastning är dock en knepig fråga.

– Du ska hinna med dina arbetsuppgifter på ordinarie arbetstid, utan att känna dig stressad och pressad. Du ska hinna ta din lunchrast och dina pauser och det ska finnas utrymme för reflektion, säger Karin Jungerhem, ombudsman på Finansförbundet.

– Det är omöjligt att svara på hur många ärenden eller kundmöten per dag som är rimligt. Du kanske är nyanställd och behöver mer tid, eller så är du erfaren och kan arbeta i ett annat tempo utan att känna sig stressad. Man måste hela tiden se till individen.

Vad som är hög arbetsbelastning kan även skilja sig mellan individer.

– Vissa har en högre stresströskel och kan arbeta med press under en längre tid, säger Karin. En del upplevelser en positiv stress, att man arbetar bättre med många ansvarsfulla arbetsuppgifter. Andra har lägre stresströskel. Då måste arbetsuppgifterna anpassas.

Flagga i god tid

Arbetsmiljöverkets föreskrift Organisatorisk- och social arbetsmiljö har syftet att främja en god arbetsmiljö och förebygga risk för ohälsa på grund av organisatoriska och sociala förhållanden i arbetsmiljön. Varje arbetsplats bör se över hur arbetsuppgifter fördelats, hur många är man i varje arbetsgrupp och om det finns tillräckliga resurser i varje grupp att utföra uppgifterna på ett tryggt sätt – utan att det leder till stress och ohälsa.

– Har du hamnat i en situation där arbetsbelastningen är för hög ska du i första hand kontakta din chef och få hjälp att prioritera. Hög arbetsbelastning kan ju exempelvis bero på att en kollega i teamet är sjuk eller att det finns en vakans. Då kan det vara skönt att bara höra från sin chef att det snart kommer bli bättre. Vad kan du prioritera så länge? Går det att skjuta på en deadline? Att flagga för hög arbetsbelastning i god tid är viktigt.

Får man inte det stöd och den hjälp man behöver ska man vända sig till arbetsmiljöombudet på arbetsplatsen. Beskriv situationen och be om hjälp. I arbetsmiljölagen står det tydligt att arbetsgivaren ska vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagare utsätts för ohälsa eller olycksfall.

Kollektivavtalet begränsar övertiden

Som arbetstagare har du även arbetstidslagstiftningen på din sida för att förebygga hög arbetsbelastning. BAO:s kollektivavtal begränsar arbetsgivaren att ta ut övertid till 100 timmar per år och anställd. För medlemmar utan kollektivavtal är gränsen 200 timmar på år och anställd.

– Glöm inte att journalföra all övertid du arbetar, säger Karin. Arbetsmiljöombudet har rätt att få ut övertidsjournaler och kontrollera om det finns ett för stort övertidsuttag. Om det är stort, eller gått över gränsen, kan man kräva kraftfulla åtgärder för att komma åt problematiken.

Hög arbetsbelastning?

Ta hjälp av ditt arbetsmiljöombud och följ dessa tre steg:

1. Inventera nuläget.

2. Formulera ett mål tillsammans med arbetsgivaren.

3. Ta fram konkreta tidsatta och mätbara mål och åtgärder för att komma tillrätta med problemet.

Kontakta ditt arbetsmiljöombud

Kontakta medlemsservice

Rela­te­rade länkar

Det är upp till arbetsgivaren att, tillsammans med facket, ta fram policys och riktlinjer i frågan om hem- och distansarbete. Du som anställd kan med andra ord inte kräva möjlighet till distansarbete. Däremot kan du ta upp dialogen!
Distans­ar­bete - här för att stanna?
Har arbetsbelastningen på jobbet varit för hög under allt för lång tid? Få koll på vilket stöd du kan få av din arbetsgivare – och av facket.
När orken tar slut
Hälften av finansförbundets medlemmar upplever att stress är ett arbetsmiljöproblem på arbetsplatsen. Det visar den nya Stressrapporten. Hela 25 procent av de tillfrågade medlemmarna upplever den ökade oron i samhället som en anledning till ökad press på jobbet.
Till stressrapporten

Tillsammans med 30 000 kollegor

• Stöd nära och personlig rådgivning
  • Inkomstförsäkring