Arbetsmiljöombudets roll är att samarbeta med arbetsgivaren för att förebygga ohälsa och förbättra arbetsmiljön.
Uppdraget som arbetsmiljöombud
I uppdraget som arbetsmiljöombud ingår bland annat att:
- Bevaka den fysiska arbetsmiljön.
- Bevaka den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Ofta beskrivet som psykosocial arbetsmiljö.
- Lyssna på kollegornas synpunkter på arbetsmiljön och föra dem vidare till arbetsgivaren.
- Har rätt att få information om förändringar som har betydelse för arbetsmiljön samt att ta del av handlingar som rör den typen av frågor.
- Har regelbundna möten med arbetsgivaren för att diskutera arbetsmiljön på arbetsplatsen. Regelbundenheten blir en del av det så kallade systematiska arbetsmiljöarbete.
Arbetsmiljöombud blir valda av sina kollegor
För att bli arbetsmiljöombud på din arbetsplats behöver du bli vald av dina kollegor som deras ombud. På alla arbetsplatser som har fler än fem anställda ska det utses ett arbetsmiljöombud, enligt arbetsmiljölagen. Ju större arbetsplats, desto fler arbetsmiljöombud behövs för att hjälpas åt.