Vad gör ett arbetsmiljöombud?

Ett arbetsmiljöombud/skyddsombud företräder alla kollegor på arbetsplatsen i arbetsmiljöfrågor. Men kom ihåg att arbetsmiljön i sig alltid är arbetsgivarens ansvar.

Arbetsmiljöombudets roll är att samarbeta med arbetsgivaren för att förebygga ohälsa och förbättra arbetsmiljön. I uppdraget ingår bland annat att arbetsmiljöombudet:

  • Bevakar den fysiska arbetsmiljön. 
  • Bevakar den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Ofta beskrivet som psykosocial arbetsmiljö.
  • Ska lyssna på kollegornas synpunkter på arbetsmiljön och föra dem vidare till arbetsgivaren.
  • Har rätt till information om förändringar som har betydelse för arbetsmiljön samt att ta del av handlingar som rör den typen av frågor.
  • Har regelbundna möten med arbetsgivaren för att diskutera arbetsmiljön på arbetsplatsen. Regelbundenheten blir en del av det så kallade systematiska arbetsmiljöarbete.

Arbetsmiljöombud blir valda av sina kollegor

För att bli arbetsmiljöombud på din arbetsplats behöver du bli vald av dina kollegor som deras ombud. På alla arbetsplatser som har fler än fem anställda ska det utses ett arbetsmiljöombud, enligt arbetsmiljölagen. Ju större arbetsplats, desto fler arbetsmiljöombud behövs för att hjälpas åt.

Vill du bli arbetsmiljöombud?

Vad roligt! Som arbetsmiljöombud kan du göra skillnad varje dag för dig och dina kollegor. 

Om du vill veta mer om uppdraget eller hur ni kan arrangera ett val av arbetsmiljöombud på din arbetsplats hjälper vi gärna till. 

Kontakta mitt närmaste arbetsmiljöombud

Kontakta medlemsservice