Mångfald och inkludering

Mångfald och inkludering - för allas rätt att trivas

Att arbeta med mångfald och inkludering på en arbetsplats handlar om att skapa en kultur som främjar olikheter och värnar om att medarbetarna vågar vara sig själva. För att förebygga diskriminering bör alla arbetsplatser arbeta med aktiva åtgärder.

I maj pågår den europeiska mångfaldsmånaden runtom i EU, Diversity Month. Ett tillfälle för arbetsplatser att sätta extra fokus på mångfald och inkludering och styrkan i att vara olika.

– Det är vårt gemensamma ansvar att skapa en arbetsplats där alla känner sig välkomna och respekterade, säger Kristina Heyman, föreningsutvecklare och expert på mångfalds- och jämställdhetsfrågor på Finansförbundet.

Tydliga riktlinjer för arbetet med mångfald och inkludering

För Finansförbundet är mångfald och inkludering på arbetsplatsen viktiga frågor, Kristina Heyman berättar mer om hur förbundets arbete ser ut.

– Vi betonar vikten av att arbeta med aktiva åtgärder inom arbetsplatserna, vilket inkluderar att ta fram tydliga riktlinjer och strategier. Genom att fokusera på områden som arbetsförhållanden, löner och arbetsvillkor, rekrytering och befordran, kompetensutveckling och utbildning samt möjlighet att förena arbete och föräldraskap, strävar vi efter att skapa en miljö där alla känner sig välkomna och respekterade. Tydlighet och transparens i rutinerna för att hantera trakasserier är också av stor vikt för att säkerställa en trygg arbetsplats.

Hur ser Finansförbundets mångfaldsarbete ut?

Finansförbundet strävar efter att göra mångfaldsarbetet så konkret och relevant som möjligt för våra medlemmar. Genom våra klubbar ute på arbetsplatserna tar vi tag i frågorna och ser till att de når våra medlemmar på nära håll. Vi definierar mångfald brett – det handlar om etnicitet, religion, könsidentitet, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. För att stödja våra klubbar erbjuder vi en rad resurser, från information och material till fackliga utbildningar som "En arbetsplats utan diskriminering"

Dessutom är Finansförbundet stolt medlem av Diversity Charter, där vi aktivt deltar i olika initiativ och projekt för att främja mångfald och inkludering. Vårt samarbete med BAO inom ramen för Jämställdhets- och Mångfaldskommittén ger oss möjlighet att ta itu med dessa frågor på en bredare nivå och utforska nya metoder för förändring. Varje år delar kommittén också ut Annas jämställdhets- och mångfaldspris, en utmärkelse för att uppmärksamma goda insatser för jämställdhet och mångfald inom bank- och finansbranschen. Ett uppsatsstipendium inom ämnet delas också ut och i november uppmärksammar vi varje år branschens partsgemensamma mångfaldsdag.

Hur kan en arbetsplats jobba aktivt med mångfaldsarbete?

Det finns flera sätt som en arbetsplats kan arbeta aktivt med mångfald och inkludering. Genom att organisera arbetsplatsträffar, där både medarbetare och chefer deltar, ges en möjlighet att öppet diskutera och identifiera områden för förbättring.

Att arrangera övningar och aktiviteter är ett annat sätt att främja medvetenhet och förståelse. Till exempel kan man genomföra en så kallad fyra hörn övning, där deltagarna får utforska olika synsätt och erfarenheter relaterade till mångfald. Eller genom att gå igenom dokument och riktlinjer för hur man bör agera vid trakasserier, och utvärdera dessa och se vad som kan förbättras.

Alla på en arbetsplats har ett ansvar att bidra till arbetet med mångfald och inkludering. Chefer har en central roll i arbetet, att säkerställa att löpande insatser sker, och förtroendevalda har ett viktigt ansvar med att implementera och att aktivt följa upp åtgärder. Alla bör bidra, men det är arbetsgivaren som har det yttersta ansvaret.

Vad kännetecknar en inkluderande arbetsplats?

Det handlar om att alla känner sig sedda och hörda, där arbetsmiljöombud och chef tar ansvar för att säkerställa en trygg och respektfull arbetsmiljö. Genom att främja en öppen kommunikation och ömsesidig förståelse skapar vi en plats där alla kan blomstra. Naturligtvis finns det utmaningar på vägen. Att säkerställa att alla följer rutiner och riktlinjer för att förebygga diskriminering och trakasserier är ett ständigt pågående arbete. Men genom att stå enade och agera medvetet kan vi skapa en arbetsplats där alla har möjlighet att växa och trivas.

Om du eller annan blir utsatt för diskri­mi­ne­ring

Finansförbundet uppmanar alla att omgående vända sig till sin klubb på arbetsplatsen för stöd och hjälp. Finns det ingen klubb kan man alltid kontakta Finansförbundets medlemsservice för vägledning och hjälp.

Medlemsservice