Lön hela dagen

Män får lön hela arbetsdagen 08.00-17.00 medan kvinnor jobbar gratis mot slutet av dagen. Det vill Finansförbundet ändra på och uppmärksamma genom "Lön hela dagen".

Tillsammans med ett 40-tal organisationer driver Finansförbundet frågan "Lön hela dagen". Sedan starten 2012 har rörelsen översatt löneskillnaden mellan kvinnor och män till timmar och minuter av en arbetsdag. Under flera år tickade minuterna långsamt framåt mot målet att kvinnor ska ha lön hela arbetsdagen istället för att jobba gratis efter ett visst klockslag. När projektet startade år 2012 jobbade kvinnor gratis efter klockslaget 15.51.

Lönegapet har slutat att minska

År 2023 vände trenden och lönegapet mellan kvinnor och män ökade från 9,8 till 9,9 procent och kvinnor jobbade gratis efter 16.12. Det talades om en tillfällig pandemieffekt, men lönegapet står still även i år 2024 och ligger fortsatt på 9,9 procent. Efter klockan 16.12 jobbar kvinnor gratis.

Manifestation Lön hela dagen

Varje år genomförs en manifestation på Sergels torg, Stockholm för att uppmärksamma "Lön hela dagen". I år 2024 genomförs manifestationen 5 mars med start 11.45.

Debattartikel Lön hela dagen

Ta del av debattartikel

Fakta Lön hela dagen

• "Lön hela dagen" är en sammanslutning av fackliga organisationer, politiska kvinnoförbund och kvinnorörelsens organisationer. Finansförbundet är en av aktörerna.
  • Initiativets mål är lika lön för lika och likvärdigt arbete och att kvinnor ska få lön hela arbetsdagen, år 2024 jobbar kvinnor gratis efter klockan 16.12.
  • Löneskillnaden mellan män och kvinnor är närmare 10 procent.
  • Kvinnor har högre utbildning än män men lägre lön inom i de flesta yrken och inom alla sektorer på den svenska arbetsmarknaden.

Relaterat innehåll

Jämställdhet är en viktig fråga för finansbranschen men utvecklingen går långsamt. Enligt Finansförbundets nya rapport "Jämställdhetsrapporten – en könsuppdelad finansbransch" råder det stora skillnader mellan män och kvinnor i branschen.
Jämställdhetsrapport 2024
Finansförbundet arbetar förebyggande och målmedvetet med diskrimineringsfrågor och har egna experter på området. Finansförbundet kan guida dig kring lagar, begrepp och arbetsgivarens skyldigheter samt vad kan du göra om du blir utsatt?
Så jobbar Finansförbundet med jämställdhet och mångfald
Finansförbundets kollektivavtal med Bankinstitutens Arbetsgivareorganisation, BAO ger trygga löner och anställningsvillkor för dig i bank- och finansbranschen.
Finans­för­bundets kollek­tivavtal
Vill du engagera dig i Finansförbundet? Genom ett fackligt uppdrag kan du bidra till viktiga förbättringar på din och andras arbetsplats.
Så kan du påverka

Facket för dig i finans­bran­schen

• Kan branschen du jobbar i
  • 30 000 medlemmar med olika yrkesroller