Vad är NPF?

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF, är ett samlingsnamn för flera olika diagnoser. Gemensamt för dem är att de påverkar hjärnans sätt att fungera. Det är vanligt förekommande att personer med NPF diskrimineras av arbetsgivare.

"En kvinna berättar för arbetsgivaren om sin ADHD och ångest och kort därefter avslutas hennes provanställning"

Diskrimineringsombudsmannens webbplats

Brist på kunskap och förståelse

Anställda med NPF möter brist på kunskap och förståelse från både arbetskamrater och chefer på arbetsplatsen.

Hur är det att ha NPF?

Det kan ofta vara svårt att sortera, planera, minnas, prioritera och förstå sociala koder. Det kan leda till stark stress om det ställs för höga krav på förmågor som är nedsatta. Det är därför viktigt att exempelvis skolor och arbetsplatser förstår vikten av att ordna sina verksamheter så att det inte ställs orimliga krav på de som lever med NPF.

Samma rättigheter som andra

Personer med funktionsnedsättning har rätt att få och behålla ett arbete på samma villkor som andra, enligt den FN-konvention som trädde i kraft 2009. De har också rätt att få nödvändiga anpassningar. Sverige har åtagit sig att förverkliga konventionen och dess bestämmelser. Men i verkligheten ser det annorlunda ut.

Som fackförbund har vi en viktig roll

Facket har möjlighet att ta tillvara arbetstagarens rättigheter vid upplevd diskriminering. Vidare kan vi bidra till att höja kunskapsnivån hos alla parter på arbetsmarknaden.

Vad är dina erfarenheter?

Vi vet att kunskapsnivån behöver höjas i finansbranschen. Engagera dig och driv dina hjärtefrågor.

Diagnoser inom NPF

• Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivism eller ADHD, Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder
  • Uppmärksamhetsstörning eller ADD, Attention Deficit Disorder
  • Autismspektrumstörning eller ASD, Autism Spectrum Disorder.
  • Tourettes syndrom och tics
  • Tal- och språkstörning

Tillsammans med 30 000 kollegor

• Stöd nära och personlig rådgivning