Karolina, 41 år, aktiemäklare

Karolina tjänar totalt cirka 142 739 kronor på att hennes arbetsplats har tecknat kollektivavtal med Finansförbundet.

Hon arbetar på en arbetsplats som följer avtalet mellan Finansförbundet och BAO, Bankinstitutens Arbetsgivareorganisation.

Lön och arbetsförhållanden

• Månadslön: 50 000 kronor
  • Arbetstid: 38,5 timmar per vecka
  • Har varit sjukskriven drygt 2 månader efter en cykelolycka

Räkneexempel

Villkor

Antal kronor mer i plånboken

Arbetstidsförkortning 22 500
Övertidsersättning 35 156
Extra semesterdagar 4 800
Sjuklön 26 585
Tjänstepension 57 514
Försäkringar 984

Totalt antal kronor per år (avrundat)

+ 142 739

Förkla­ringar vill­koren

Arbetstidsförkortning

Karolina jobbar heltid vilket innebär 38,5 timmar istället för lagens 40 timmar per vecka. Det blir en förkortning med cirka 72 timmar per år, vilket i Karolinas fall motsvarar ett värde av 22 500 kronor.

(Timlön 312,50 kr x 72 timmar = 22 500 kronor per år)

Övertidsersättning

Karolina har jobbat 75 timmar enkel övertid under året. Vid enkel övertid ökas timlönen med 50 procent. För Karolinas del innebär det att hon får 35 156 kronor i övertidsersättning under året.

(Timlön 312,50 kronor x 75 timmar x 150 procent = 35 156 kronor)

Extra semesterdagar

Enligt kollektivavtalet har Karolina rätt till 2 extra semesterdagar utöver semesterlagen. Totalt är detta värt 6 987 kronor per år utöver det som Karolina redan är garanterad enligt lag.

(50 000 kronor x 12 månader / 250 arbetsdagar = 2 400 kronor x 2 semesterdagar = 4 800 kronor per år)

Sjuklön

Karolina har varit sjuk drygt 2 månader. De första två veckorna får hon enligt lag 80 procent av lönen i sjuklön. Därefter ger kollektivavtalet rätt till extra sjuklön, vilket gör att hon får ut totalt 90 procent av sin lön för resterande dagar. I Karolinas fall innebär det 56 dagar, som är värt 26 585,48 kronor.

Det innebär alltså att utöver den sjukpenning som Försäkringskassan ger Karolina (80 procent upp till 8 prisbasbelopp*) så ger kollektivavtalet 10 procent extra av lönen upp till 8 prisbasbelopp. På lönen därutöver får hon 90 procent, eftersom hon inte får sjukpenning över denna inkomstgräns från Försäkringskassan.

(Årslön upp till 8 prisbasbelopp = 458 400 x 10 procent / 365 dagar = 125,59 kronor per dag, resterande årslön 141 900 x 90 procent / 365 dagar = 349,15 kronor per dag. Totalt 474,75 kronor per dag x 56 sjukdagar = 26 585,48 kronor)

* Prisbasbeloppet är ett belopp som fastställs av regeringen och är bland annat beroende av prisutvecklingen i landet. År 2024 är prisbasbeloppet 57 300 kronor.

Tjänstepension

Kollektivavtalet ger Karolina rätt till tjänstepension som består av BTP1 inklusive förstärkt pension. För varje timme hon arbetar betalar arbetsgivaren en premie till hennes framtida pension. Pensionspremien beräknas på all lön som betalas ut.

Premien till BTP1 är på grund av den förstärkta pensionen 6,5 procent av lönen upp till 7,5 inkomstbasbelopp* (vilket 2024 motsvarar 47 625 kronor per månad). På löneandelar över 7,5 inkomstbasbelopp är pensionspremien 32 procent.

Totalt är värdet av tjänstepensionen kronor för Karolina.

(Tjänstepension BTP1 inklusive förstärkt pension ger 6,5 procent på 47 625 kronor per månad = 37 147,50 kronor per år. På resterande lön 5 304 kronor per månad x 32 procent = 1 697,28 kronor per månad = 20 367,36 kronor per år. Totalt 37 147,50 kronor + 20 367,36 kronor = 57 514,86 kronor per år.)

* Inkomstbasbeloppet är ett belopp som fastställs av regeringen och är bland annat beroende av inkomstutvecklingen i landet. År 2024 är inkomstbasbeloppet 76 200 kronor.

Försäkringar

Arbetsgivaren tecknar de försäkringar som kollektivavtalet anger, Tjänstegrupplivförsäkring (TGL) och Trygghetsför­säkring vad arbetsskada (TFA). Om Karolina skadas i arbetet eller avlider kan det ekonomiska värdet av försäkringarna vara mycket stort. Tjänstegrupplivförsäkringen i Finansförbundets kollektivavtal är den bästa på arbetsmarknaden. Totalt betalar Karolinas arbetsgivare in 984 kronor per år för försäkringarna. Men de skulle vara mycket dyrare om hon tecknade dem själv.

(Värde TGL 77 kronor per månad = 924 kronor per år. TFA 0,01 procent x 50 000 kronor per månad = 60 kronor per år. Totalt 984 kronor per år.)

Tillsammans med 30 000 kollegor

• Stöd nära och personlig rådgivning
  • Inkomstförsäkring
  • Gör skillnad och jobba med dina hjärtefrågor