Kundens förutsättningar i fokus
Kärnuppdraget är att hjälpa kunderna i sitt företagande. Det handlar om att följa upp krediter, hitta bra lösningar för in- och utbetalningar, finansiera deras investeringar i maskiner, teknik och annat samt analysera bokslut och kassaflöden. Rollen som företagsrådgivare kan se relativt olika ut beroende på hur du specialiserar dig och om du jobbar på ett större eller mindre företag. Man kan specialisera sig inom exempelvis skog- och lantbruk, försäkringar eller kanske fastigheter och värdering.
– Jag har mer fokus på cash-management, en kollega på fastigheter och värdering och en annan kollega på placeringar. Sen hjälps vi åt för att hitta bästa lösningen för kunden, säger Victoria Andersson.
En utmaning i arbetet menar Victoria är att det finns en så stor bredd bland kunderna. Olika typer av verksamheter kräver att man kan förstå skillnaderna och se de olika förutsättningarna när man läser bokslut och bedömer investeringar. Men det är också något väldigt stimulerande med variationen.
– Ibland är det gummistövlar som gäller, i nästa möte kavaj, säger Victoria Andersson.
Arbetet på sparbank har många fördelar tycker Victoria. Det är alltid nära till sin chef, nära till beslut, nära att påverka sitt arbete. De är en tydlig del i lokalsamhället, verkar nära den lokala marknaden och känner kunderna väl. Det roligaste i jobbet är just kundkontakten, menar hon.
– Vi har förmånen att få åka ut till kunderna och se verksamheten på plats. Många företag är ägarledda och det finns en stor stolthet över sin verksamhet.
Analysförmåga och service framgångsfaktorer
För att lyckas och trivas som företagsrådgivare tror Victoria att det är viktigt att du är analytisk, serviceinriktad och har förmågan att kunna anpassa dig och vara lyhörd inför kundens behov och förutsättningar. Högskoleutbildning är inte alltid ett krav, den personliga lämpligheten väger oftast tyngre.
Innan hon började på banken jobbade Victoria i många år inom hotellbranschen. Sedan tog hon examen i affärsjuridik vid Linköpings Universitet och fick chansen att börja på banken. Först i kassa/kundtjänst ett år för att sedan byta till en företagsrådgivartjänst.
– När jag pluggade tänkte jag inte så mycket på bank, mer mot revision. Men när jag fick chansen att testa bank passade det väldigt bra med min utbildning, säger Victoria Andersson.
Compliance och AML tar allt större utrymme
Arbetsuppgifterna och kontakten med företagskunderna beskriver hon som relativt oförändrat. Det finns ett större utbud av digitala tjänster som kunderna kan använda nu, vilket avlastar vissa delar från företagsrådgivarna. Det är andra saker som tillkommit. Ett betydligt större krav på regelefterlevnad och kundkännedomsarbetet. Arbetet med AML skuggar hela verksamheten, enligt Victoria. Bedrägerierna ökar också. Kanske främst mot privatkunder men det drabbar även företag. Där är det viktigt att agera snabbt för att stoppa misstänkta flöden.
– Man måste vara beredd på att titta på andra saker hos kunderna för att upptäcka avvikelser och säkerställa att allt är i sin ordning, säger Victoria Andersson.