Låg eller ingen löneökning

Låg eller ingen löneökning? Så gör du för att överklaga nya lönen

Har du haft lönesamtal och är missnöjd över låg eller ingen löneökning? Arbetar du på en arbetsplats där Finansförbundet har klubb eller kontaktombud har du rätt att överklaga din nya lön. Marika Olsson, ombudsman på Finansförbundet förklarar hur det går till.

– Du kan å ena sidan överklaga summan, å andra sidan motiveringen för summan. Det hänger förstås ihop: lönesamtalet ska präglas av kvalitet, du ska få en tydlig motivering till löneökningen du får. En del chefer är mindre bra på det. Ibland kanske man haft avstämningar under året då allt har varit bra, och så får man plötsligt andra besked på lönesamtalet, säger Marika Olsson

Processen för att överklaga låg eller utebliven löneökning varierar mellan arbetsplatser

Överklaganden kan göras när lönerevisionen är klar, det vill säga när alla medlemmar fått besked om sina nya löner. En förutsättning för att kunna överklaga löneökningen är att det finns en lokal fackklubb på arbetsplatsen.

Processen för att överklaga skiljer sig mellan olika arbetsplatser, prata därför med ditt kontaktombud eller fackklubb för att se vad som gäller på din arbetsplats.
– En del företag har rutinen att pausa lönesamtalet om man är oense. Då kan chefen ta stöd från HR och medlemmen från klubben inför det återupptagna samtalet, och förhoppningsvis går det att nå en lösning utan att ta ärendet vidare. Ett andra samtal kan vara bra. Lönesamtalet är ju ingen förhandling men målet bör vara att bli överens om graden av måluppfyllnad och motivering till den nya lönen, berättar Marika Olsson.

Överklaga löneökningen effekt även på lång sikt

Det finns ingen statistik över hur många överklaganden som i slutändan ger utslag. Men Marika Olsson tycker att man ska överklaga om man är missnöjd.
– Det värsta som kan hända är att det inte blir någon högre löneökning. Det kan också vara positivt inför kommande lönerevisioner att visa att man är engagerad i det man gör.

Dessutom blir alla överklaganden, även de som inte ger direkt effekt, ett underlag för klubben och arbetsgivaren i utvecklingen av löneprocessen.
– Det är det som är poängen med lokal lönebildning, att processen ska utvecklas och förbättras. Målsättningen för både klubb och arbetsgivare är att det inte ska behövas några överklaganden, utan att alla ska känna sig nöjda med motiveringen till sin nya lön, även om de hoppats på mer.

Viktigt att få en motivering

Marika Olsson berättar också att det finns forskning som visar att upplevelsen av en schyst och tydlig lönesättningsprocess där lönen är ordentligt motiverad faktiskt är viktigare för de anställdas motivation än själva lönenivån.

Överklaga lönen – steg för steg

1. Kontakta ditt kontaktombud på arbetsplatsen när lönerevisionen är klar och säg att du vill överklaga. Var tydlig med varför du vill överklaga din lön så att din klubb kan bygga en bra argumentation.
  2. Hur processen ser ut för att överklaga skiljer sig mellan olika arbetsplatser och ska vara beskriven i företagets lokala löneprinciper. En variant är att ha ett andra lönesamtal för att försöka nå samsyn.
  3. Blir det ändå en överklagan sker den i form av förhandling mellan klubben och arbetsgivaren.
  4. Efter det så ska din chef informera dig om du får en löneökning eller om din lön förblir oförändrad.
  5. Du har inget att förlora på att överklaga din lön. Blir det ingen skillnad kan det ändå vara positivt inför kommande lönerevisioner för att visa att du är engagerad.

Underarm och hand pekar på laptop
Finans­för­bun­dets lönesta­tistik ger dig till­gång till över­gri­pande jämfö­relser mellan olika yrkes­ka­te­go­rier i Stock­holm och övriga Sverige. Statistiken tas fram av Finans­för­bundet och Bankin­sti­tu­tens Arbets­gi­va­re­or­ga­ni­sa­tion, BAO.
Lönesta­tistik