Löneläget i de största yrkesgrupperna 2023

Vad är lönenivån för privatrådgivare, företagsrådgivare, kundmottagare, bankkassörer och säljare?

Siffrorna gäller den den 40:e percentilen. Det är den lön som 60 procent av personerna i gruppen tjänar mer än.

Lista yrkesgrupper

Privatrådgivare, svårighetsnivå 3

• Hela Sverige, förutom Stockholm: 36 800 kronor
  • Stockholm: 38 000 kronor

Privatrådgivare, svårighetsnivå 4

• Hela Sverige, förutom Stockholm: 47380 kronor
  • Stockholm: 50600 kronor

Företagsrådgivare, svårighetsnivå 3

• Hela Sverige, förutom Stockholm: 40928 kronor
  • Stockholm: 43700 kronor

Företagsrådgivare, svårighetsnivå 4

• Hela Sverige, förutom Stockholm: 48300 kronor
  • Stockholm: 58000 kronor

Kundmottagare, bankkassörer och banksäljare, svårighetsnivå 2

• Hela Sverige, förutom Stockholm: 28400 kronor
  • Stockholm: 30600 kronor

Kundmottagare, bankkassörer och banksäljare, svårighetsnivå 3

• Hela Sverige, förutom Stockholm: 34000 kronor
  • Stockholm: 37994 kronor

Vad är percentiler?

Percentil är ett statistiskt mått som fås genom att man sorterar alla löner i den aktuella åldersgruppen i storleksordning från den lägsta till den högsta lönen. Den 10:e percentilen, benämnd "10:e percentilen" är den lön som 10 procent av personerna i gruppen tjänar mindre än och 90 procent mer. På motsvarande sätt representerar 40:de percentilen den lön där 40 procent har en lön under och 60 procent över och så vidare.

Vad är svårighetsnivå?

Svårighetsnivån anger arbetsuppgifternas omfång och komplexitet samt det ansvar, den självständighet, de kunskaper och erfarenheter som behövs för att utföra dem. Det finns generella nivåbeskrivningar och nivåbeskrivningar som är mer specifika för ett specifikt arbetsområde.

Ta del av lönestatistiken

Som medlem får du tillgång till branschspecifik lönestatistik med övergripande jämförelser mellan olika yrkeskategorier i Stockholm och övriga Sverige. Statistiken tas fram av Finansförbundet och Bankinstitutens Arbetsgivareorganisation, BAO. Inte medlem än?

Bli medlem nu

Relaterat innehåll

Varje år tar Finansförbundet och Bankinstitutens Arbetsgivarorganisation, BAO, fram unik lönestatistik för branschen. Den är ett bra verktyg när du ska ha lönesamtal.
Använd statistiken i löne­sam­talet
Infografik med en vit dator på blå bakgrund
Har du en BESTA-kod? BESTA är ett system för att klassificera anställdas arbetsuppgifter och används som en indelningsgrund för att gruppera och redovisa arbetsuppgifterna för anställda som ingår i Finansförbundets lönestatistik.
Så funkar BESTA
Skydda din lön! En inkomstförsäkring kompletterar ersättningen från a-kassan och ger dig ersättning om du skulle bli arbetslös.
Inkomstförsäkring ingår i medlemskapet