Få stöd och råd inför din löneförhandling

Marika Olsson, föreningsutvecklare på Finansförbundet, tipsar om de bästa knepen inför din löneförhandling och vad som är viktigt att ha koll på innan du skriver på ett nytt anställningsavtal.

Det är flera saker att vara uppmärksam på i samband med att du söker och ska börja nytt jobb. När du blir kallad på intervju är det bra om du också förbereder dig på en eventuell löneförhandling.

- Även om det bästa är att ha den senare i processen är det klokt att vara beredd.

Jämför lönestatistiken

För att hitta ett relevant löneanspråk gäller det att ta reda på aktuell lönestatistik, säger Marika. Det gör du genom att prata med den fackliga representanten på företaget eller kontakta Finansförbundets medlemsservice. Då får du en mer nyanserad bild av löneläget för den aktuella tjänsten och är beredd när det är dags för löneförhandling.

- Försök att skjuta på diskussionen om lön till senare i processen. Om du vet att arbetsgivaren vill ha just dig är det lättare att få den lön du tänker dig.

Det ger både dig och arbetsgivaren bättre förutsättningar att ha en löneförhandling som grundar sig på vad tjänsten faktiskt kräver och vilken kompetens du kommer att bidra med. Undvik att ge ultimatum eller ställa krav. Förhoppningsvis ska ni ju jobba tillsammans så småningom, då är det klokt att hålla en god ton genom hela rekryteringsprocessen, menar Marika.

Fem tips inför din löneförhandling

1. Ta reda på aktuell lönestatistik för tjänsten. Om det finns en facklig representant – ring för att få information om löneläget på arbetsplatsen.
  2. Bestäm dig i förväg för vad din nedre gräns är – vid vilket belopp tackar du nej till jobbet?
  3. Om du får ett blankt nej på ditt löneanspråk – bolla över frågan så att arbetsgivaren får lämna ett bud. Annars riskerar du att förhandla ned dig själv.
  4. Ingår tjänstepension? Om inte behöver du höja ditt löneanspråk med 4–5% för att kunna avsätta motsvarande belopp i eget pensionssparande.
  5. Är den nya lönen inkluderad eller exkluderad i den kommande lönerevisionen? Ställ frågan så att du vet vad som gäller.

Vad står det i ditt anställningsavtal?

Även om det är roligt att fokusera på vilka dina nya arbetsuppgifter och ansvarsområden kommer att vara, är det bra att ta reda på några grundläggande fakta inför ditt nya jobb. Till exempel om det finns ett kollektivavtal på företaget och om du kommer att få tjänstepension.

- Om du inte erbjuds tjänstepension behöver du begära minst 4-5% mer i lön för att kunna pensionsspara på egen hand.

När ni så småningom är överens och du blir erbjuden jobbet är det viktigt att du läser igenom noga så att du förstår vad avtalet innebär, innan du signerar.

- Säg varken ja eller nej direkt utan be att få återkomma när du har läst igenom erbjudandet. Medlemsservice är vana att granska anställningsavtal och tittar gärna på ditt erbjudande innan du skriver på.

Första tiden på nya jobbet

Att få en bra introduktion är jätteviktigt. När du börjar på ditt nya jobb är det bra att du får en tydlig plan för hur första tiden kommer att se ut. Har du fått en mentor eller handledare som håller ihop din introduktion, när får du tillgång till arbetsredskap som dator och telefon, vilka eventuella utbildningar kommer du att få genomföra, görs en genomgång av säkerhetsrutiner och utrymningsvägar?

- Det är mycket information i början, så det är bra om du får en tydlig plan för dina första veckor på jobbet. Då kan du också se om det saknas något relevant i din introduktion.

Om du har en provanställning är det också bra att du och chefen har inbokade tillfällen för avstämning de första månaderna. På så vis får du en tydligare bild av hur dina och arbetsgivarens förväntningar ser ut, menar Marika Olsson.

Se filmen för att ta del om tips inför ditt lönesamtal.