Öka din pension med löneväxling och/eller privat pensionssparande

Vill du få en större fram­tida pension? Genom att spara privat och/​eller löne­växla om du har möjlighet till det kan du få en större fram­tida pension.

Idag finns ingen avdragsrätt för privat pensionssparande. Det betyder att du blir dubbelt beskattad för pengar du själv sparar till din pension.

Vill du ändå komplettera din allmänna pension och din tjänstepension genom ett eget sparande så finns andra, mer förmånliga, sätt. Ett alternativ är ett investeringssparkonto, ISK. Ett annat alternativ kan vara att löneväxla om din arbetsgivare beviljar det.

Med investeringssparkonto (ISK) kan du enkelt samla ditt sparande i fonder, aktier och andra värdepapper. I ett sådant konto beskattas tillgångarna på en tänkt årlig avkastning (schablonintäkt) oavsett om de har minskat eller ökat i värde.

Löneväxling innebär att du avstår en del av din bruttolön mot att din arbetsgivare sätter in pengarna på din pensionsförsäkring. De beskattas först när du tar ut dem i pension. Om inkomstskatten är lägre när du går i pension än det du skattar idag kan det vara extra förmånligt.

• Att inte löneväxla så att lönen blir under 51 275 kronor i månaden år 2024 (8,07 inkomstbasbelopp). Det kan påverka din sjukersättning från Försäkringskassan, den allmänna pensionen, a-kassan och andra förmåner eftersom din bruttolön blir lägre.
  • Att du ska skriva ett avtal med arbetsgivaren som reglerar; att du snabbt kan välja att sluta löneväxla, att din arbetsgivare rapporterar din bruttolön före löneväxlingen till pensionskassan och att dina förmåner i anställningen ska utgå från din lön före löneväxling och att att lönehöjningar ska utgå från din lön före löneväxling.
  • Att det är billigare för din arbetsgivare att betala pensionssparande istället för att betala ut lön. Det beror på att arbetsgivaravgiften är högre än löneskatten för pensionspremier. Det skiljer ungefär 6 procent. De pengarna kan din arbetsgivare använda till att höja din pension med motsvarande procent.

Pensions­ex­perten: Tips för en bättre pension

Vad påverkar din framtida pension mest? Och vad ska du tänka på för att maxa pensionen? Finansförbundets pensionsexpert och förbundsjurist Henrik Cronier ger sina bäst tips.

Till tipsen