Porträtt av  Jakob Lavröd

Gör jobbet nu så slipper du grubbla över din pension sen

Jakob Lavröd är sedan ett år tillbaka Senior Quantitative Risk Analyst på Handelsbanken och har arbetet i finansbranschen sedan år 2020. Han ser tjänstepensionen som en av de viktigaste förmånerna trots att han hoppas på att kunna jobba livet ut och inte gå i pension.

– Jag hoppas kunna jobba livet ut och inte behöva gå i pension alls, jag ser mitt jobb som en betald hobby. Men jag vet inte vad som kommer hända i framtiden, jag kanske inte kan jobba så länge som jag önskar. Tjänstepensionen är en trygghet som möjliggör bättre ekonomi, säger Jakob Lavröd.

Tjänstepension är en viktig del för att minska gapet mellan lönen och den framtida pensionen. Men det är inte en självklar förmån, innan Jakob Lavröd hamnade i finansbranschen jobbade han på en arbetsplats där han inte hade tjänstepension.

Bättre koll på pensionen med Finansförbundets pensionsutbildningar

– Det var först när jag började jobba i finansbranschen som jag fick tjänstepension och jag har nu tjänstepensionen BTP1. När jag blev jag medlem i Finansförbundet år 2022 gick jag ganska direkt Finansförbundets pensionsutbildningar för att få bättre koll på min tjänstepension, säger Jakob Lavröd.

Alla som omfattas av Finansförbundets kollektivavtal har tjänstepension BTP (Bankernas Tjänstepension) som i sin tur består av två avtal, BTP1 och BTP2. BTP1 var ganska enkelt att få koll på enligt Jakob.

– BTP2 ställer lite högre krav på individen och då är det än mer viktigt att man tar hjälp för att verkligen förstå den och veta hur man kan påverka sin pension, säger Jakob Lavröd.

Jakob Lavröd fortsätter.

– Det första jag gjorde efter att jag gått utbildningen var att logga in på minpension.se så jag fick en överblick och prognos över min framtida pension. Jag började också löneväxla för att öka min tjänstepension, säger Jakob Lavröd.

Löneväxla, ett sätt att öka din pension

Löneväxla kan vara ett effektivt sätt att öka sin framtida pension. Det innebär att man avsätter en del av sin lön till sin tjänstepension. Men löneväxling passar inte för alla. Du behöver ha en lön som motsvarar minst 8,07 inkomstbasbelopp efter att du löneväxlat. För år 2024 motsvarar det en månadslön på 51 275 kronor.

– Förutom att jag började löneväxla lärde jag mig mer detaljerat hur tjänstepensionen funkar och vad som är bra att tänka på i särskilda fall. Det är enkelt att tänka att pensionen löser jag sen, men den bästa tidpunkten att plantera ett träd på var igår, näst bästa idag. Det gäller för pensionen med. Gör jobbet nu så slipper du grubbla sen! Säger Jakob Lavröd.

Lär dig mer om BTP

Stärk dina kunskaper för att göra medvetna val för din pension. Som medlem kan du ta del av en digital utbildning om tjänstepension BTP.

Till pensionsutbildning

Läs också

Vad påverkar din framtida pension mest? Och vad ska du tänka på för att maxa pensionen? Finansförbundets pensionsexpert och förbundsjurist Henrik Cronier ger sina råd.
Pensions­ex­pertens tips
BTP1 pension
BTP1 är en så kallad premiebestämd pensionsplan, där hur mycket din arbetsgivare sparar till din tjänstepension beräknas efter hur stor lön du har. Du kan påverka hur värdeutvecklingen av sparandet blir genom att välja placeringsform.
Så funkar tjänstepension BTP1
BTP2
BTP2 är en del av tjänstepension BTP. BTP2 består av två delar vilket innebär att din arbetsgivare betalar in en förmånsbestämd del till framtida pension och en premiebestämd del.
Så funkar tjänstepension BTP2