Rätts­hjälp i domstol eller motsvarande instans

Som medlem i Finansförbundet har du möjlighet att få kostnadsfri juridisk hjälp i vissa ärenden, bland annat i SwedSecärenden. Här hittar du information om vad som gäller och hur du går tillväga.

Om du har ett ärende som blivit en rättslig tvist i domstol eller liknande kan du ha möjlighet till rättshjälp. Vi gör alltid en prövning från fall till fall. Du kan beviljas rättshjälp till exempel vid arbetsskador, i tvistiga ärenden om sjukpenning, sjukersättning eller liknande om sjukdomen kan antas bero på en arbetsskada

I brottmål kan du beviljas rättshjälp förutsatt att det påstådda brottet är kopplat till din anställning.

Om du beviljas rättshjälp står Finansförbundet för samtliga rättegångskostnader.

SwedSec- och InsureSec-ärenden

Har du blivit anmäld för att ha brutit mot SwedSec, InsureSec eller bankens regelverk? Håller din arbetsgivare på att dra in din licens?  Vårt juridiska ombud hjälper dig.

SwedSec- och InsureSec-ärenden - så här funkar det

För att ha rätt till förhandlings- och rättshjälp:

• Ska du ha varit medlem i minst tre månader innan ärendet uppstår. Tremånadersfristen börjar löpa från den dag som medlemsansökan kommer in till förbundet.
  • Får du inte ha tagit emot annan rättshjälp. För att företräda dig får inget annat ombud ha varit inblandat i samma process. Om du anlitar ett externt ombud, till exempel fristående jurist, kan du vägras förhandlings- eller rättshjälp och en redan påbörjad handläggning, förhandlings- eller rättshjälp kan avbrytas.
  • Ska du tillhöra Finansförbundets organisationsområde, det vill säga jobba inom bank- och finansbranschen.
  • Får du inte lämna felaktiga uppgifter eller hålla tyst om avgörande omständigheter som har betydelse för ditt ärende.
  • Ska du vara yrkesverksam medlem. Detta innebär att studerande, icke yrkesverksamma, före detta medlemmar eller pensionärsmedlemmar har normalt sett inte har rätt till förhandlings- och rättshjälp.
  • Ska förhandlingen eller domstolsprövningen ske i Sverige. Jobbar du utomlands kan du i vissa fall få stöd av det landets motsvarande fackförbund.

Kontakta representant på din arbetsplats

Kontakta medlemsservice

Vi säkerställer din identitet med BankID.