Man tittar ner i sin smartphone

Kan jag bli inkallad på semestern?

Du har, oavsett om du omfattas av kollektivavtal eller inte, rätt till fyra veckor sammanhängande semester under juni till augusti. Men vad gäller vid en nödsituation som inte går att lösa på annat sätt?

Vid undantagsfall kan arbetsgivare kalla in en anställd som har semester. Men om du omfattas av Finansförbundets kollektivavtal kan din arbetsgivare enligt avtalet inte kräva att du ska komma in. Däremot kan du få frågan om det, men du väljer själv om du vill avbryta din semester. Om du och din chef kommer överens om att du ska avbryta din semester i förtid ska du kompenseras för besväret.

Omfattas du inte av kollektivavtal kan du under speciella omständigheter bli inkallad och behöva avbryta din semester. Det kan vara händelser som inte går att förutse och som kan få allvarliga konsekvenser för verksamheten. Exempelvis en nätattack eller att alla anställda blir sjuka samtidigt.

Har du frågor?

Du kan alltid kontakta Finansförbundets medlemsservice för råd och stöd.

Fler vanliga frågor om semester

kvinna som nyser
Vad gäller om jag blir sjuk på semestern? Om du har oturen att bli sjuk under din semester kan du begära att sjukdagarna inte räknas som semesterdagar.
Sjuk på semestern
Kan chefen förvänta sig att jag ska vara till­gänglig under semestern? Kort och gott nej.
Tillgänglig på semestern