Söka jobb

Funderar du på att byta jobb, eller behöver du söka nytt arbete? Oavsett vad din situation är har vi samlat läsning och tips för dig som är på väg mot ett nytt jobb.

Börja med att formulera en målbild för vad du vill. Då blir det lättare att ta ut din riktning. Var systematisk och planera ditt jobbsökande så blir det tydligare för dig att på vägen till just ditt mål.

• Var och med vad vill du jobba?
  • Vad är viktigt för dig? Prioriterar du att ha mycket eget ansvar, att få jobba med frågor som engagerar dig eller att det finns ett bra ledarskap och utvecklingsmöjligheter?
  • Vilken sorts arbetsgivare och vilken sorts jobb vill du till?
  • Var hittar du de jobben?
  • Vilka företag jobbar med de frågor som engagerar dig?
  • Vilka är trenderna i branschen just nu? Hur påverkar det den typen av roller du är intresserad av?
  • Vilka företag rekryterar?
  • Vilka roller och kompetenser efterfrågas?
  • Är det stora investeringar eller pensionsavgångar på gång i något företag?

Inventera ditt nätverk och be kontakter i branschen att hålla utkik efter jobb åt dig. Oavsett om du söker jobb just nu eller inte är det klokt att underhålla ditt nätverk. För troligtvis kommer du att vilja byta jobb någon gång. Genom att regelbundet träffa folk i branschen från olika företag håller du dig uppdaterad om hur branschen och arbetsmarknaden ser ut. Då blir det lättare att veta hur du ska göra när du är redo och vill göra en förändring.

Leta jobb direkt på företagens webbplatser

Börja prenumerera på olika företags lediga tjänster, så får du mail när det finns tjänster att söka. Om det finns några företag som du är särskilt intresserad av att jobba på kan du ha mer noggrann bevakning och research på dessa, både på webbplatsen och i andra kanaler. Se efter om de tar emot spontanansökningar eller har andra rekryteringskanaler. Känner du någon som jobbar där? Fråga den personen hur det brukar gå till.

Jobbsökarsajter och LinkedIn

• Ha en bevakning på relevanta jobbsökarsajter
  • Leta jobb i sociala mediekanaler
  • Se till att din LinkedIn-profil är uppdaterad och använd kanalen både för att hitta tjänster och för att nätverka.

SwedSec, länkar till olika typer av bolag

SwedSec Licensiering AB ansvarar för licensiering av anställda på den svenska värdepappersmarknaden. På deras webbplats kan du hitta alla anslutna företag, banker, värdepappersbolag, fondbolag samt svenska filialer till utländska företag som bedriver motsvarande verksamhet i Sverige.

SwedSec:s webbplats

Svenska bankföreningen

Svenska Bankföreningen företräder bankerna i Sverige. Föreningen sprider kunskap om bankerna och deras roll i samhället. Företag som nystartar eller får en stor order behöver ofta anställa personal. Läs ekonomidelarna i de stora dagstidningarna.

Bankföreningens webbplats

Se till att du är beredd och har grunden redo för att snabbt kunna skicka in en ansökan när du hittar ett spännande jobb. Tänk på att alltid anpassa varje enskild ansökan för just det jobbet. Som medlem i Finansförbundet kan du ta hjälp av rekryteringsexperterna på Go Monday för att få till riktigt bra ansökningshandlingar, träna inför intervju eller personliga verktyg så blir drömjobbet ditt.

Finansförbundet ger stöd på vägen till nytt jobb

Vill du testa något annat, har du nyligen blivit uppsagd eller har du redan en anställningsintervju bokad? Här hittar du mer information om vad som är bra att tänka på för dig och hur vi kan hjälpa dig som medlem på väg mot nytt jobb.

Erik Fors-Andrée, vd och grundare av Go Monday, hjälper dagligen Finansförbundets medlemmar i sitt jobbsökande. Han menar att det är kombinationen av att förstå sina drivkrafter och veta hur jobb förmedlas som är nyckeln till framgång.
Rekryteringsexpertens råd när du söker jobb
Anställningsintervjun är till för både dig och arbetsgivaren. Det är arbetsgivarens chans att se om du är rätt för jobbet och din möjlighet att se om jobbet och arbetsplatsen passar dig.
Så lyckas du på intervjun
Marika Olsson, ombudsman på Finansförbundet, tipsar om de bästa knepen inför din löneförhandling och vad som är viktigt att ha koll på innan du skriver på ett nytt anställningsavtal.
Så förbereder du dig till löneförhandlingen
Se lista över alla företag med Finansförbundets kollektivavtal.
Schysta finans­fö­retag

Ta stöd av rekryteringsexperterna

Som medlem i Finansförbundet kan du ta stöd av professionell rådgivning och använda en rad olika karriärtjänster i ditt jobbsökande. De flesta tjänster ingår helt utan kostnad.

• Rådgivande samtal med jobbexpert
  • Granskning och feedback på CV, personligt brev eller LinkedIn-profil
  • Intervjuträning
  • Reflekterande samtal