Nästan fått jobbet? Tänk på detta!

När du är ny på arbetsmarknaden finns det en del att tänka på. Här får du tips och råd om ingångslön, anställningsavtal och villkor. Vill du fördjupa dig ännu mer så följ länkarna nedan.

Begåvningstest

Är du en av slutkandidaterna och ska göra ett begåvningstest? Som studentmedlem har du tillgång till en tjänst där du kan förbereda dig. Genom att öva blir du mindre stressad och mer bekväm när det väl gäller. Du kommer att kunna förbättra resultatet genom att förstå hur testen är konstruerade.

Ingångslönen är viktig

Vill arbetsgivaren ha ditt löneanspråk i början av processen? Försök skjuta upp den diskussionen, den bör inte vara det viktigaste i rekryteringen. Du kan i början hänvisa till att du vill ha en marknadsmässig lön och att du ber att få återkomma med ditt löneanspråk. Din ingångslön kommer att påverka lönenivån de närmaste åren, så se till att ingångslönen inte blir för låg. Ditt löneanspråk bör vara marknadsmässigt och realistiskt – det vill säga att det ska vara anpassat efter arbetets svårighetsgrad, hur mycket ansvar du får och vara baserat på din egen erfarenhet och kompetens. Om du exempelvis har fått en spetskompetens inom ett nytt och hett område under dina studier kan du lägga dig högre.

Läs mer om vad du ska tänka på om ingångslöner nedan och ta del av vår lönestatistik. Den är unik för bank- och finansbranschen och är ett mycket bra stöd när du ska löneförhandla. Ifall det fanns en facklig kontaktperson i annonsen så stäm gärna av löneläget på arbetsplatsen med den personen.

Lönen är viktig, men den är inte allt. Ta reda på vilka andra förmåner som ingår. Det kan vara friskvård, tjänstepension, övertidsersättning, flexibla arbetstider och möjlighet till distansarbete.

Anställningsavtalet

Som anställd ska du alltid ha ett anställningsavtal. Avtalet reglerar bland annat vad du ska göra på jobbet, vilken lön du får, dina arbetsvillkor och dina arbetstider. Om företaget har kollektivavtal så kan du känna dig ganska trygg. Finns det inte kollektivavtal så behöver du vara betydligt mer noggrann. Be alltid någon om hjälp med att läsa igenom avtalet innan du skriver på. Du kan även kontakta oss för avtalsgranskning.

Det är vanligt att en tillsvidareanställning börjar med en provanställning. Var uppmärksam på hur lång den är. Under provanställningstiden kan arbetsgivaren avsluta anställningen utan att behöva ange anledningen. Anställningen övergår annars automatiskt till en tillsvidareanställning om inte du eller din arbetsgivare avslutar den.

Uppgradera till ordinarie medlem

Vad ska du begära för lön när du är ny i branschen? Här får du mer tips om vad som påverkar ingångslönen och hur du ska löneförhandla. Du får även råd om när du ska lämna besked.
Ingångslön i branschen
Vi har specifik lönestatistik för bank- och finansbranschen. Du hittar den bara hos oss. Här kan du läsa mer om lönestatistiken. Du kan även logga in direkt för att komma åt de senaste siffrorna.
Lönestatistik för vår bransch
Vad är ett anställningsavtal och vad behöver du tänka på innan du skriver under? Här hittar du fördjupad information om anställningsavtal.
Ditt anställningsavtal

Studentmedlem hos oss

• Gratis medlemskap
  • Möjlighet till uppsatsstipendium