Rekryteringsexpertens råd när du vill byta jobb

Erik Fors-Andrée, vd och grundare av Go Monday, hjälper dagligen Finansförbundets medlemmar i sitt jobbsökande. Han menar att det är kombinationen av att förstå sina drivkrafter och hur jobb förmedlas som är nyckeln till framgång.

När tankarna börjar komma om att du skulle vilja göra något annat, eller du kanske tröttnat lite grann på jobbet, är det viktigt att du lyssnar på dig själv och vågar satsa om du vill byta jobb.

- Det är så vanligt att många tänker att det går nog över, bara omorganisationen är klar, eller när nya chefen kommer och så vidare. Men det är sällan det ändras om du väl fått tanken. Vi är som bäst när vi har mycket energi, så låt det inte gå för långt innan du tar tag i det.

Erik rekommenderar den som är på väg, men inte riktigt vet vart, att boka ett reflekterande samtal på 20 minuter. I samtalet får du hjälp med att sortera och sätta ord på dina tankar vilket gör ditt jobbsökande enklare och tydligare.

Bättre jobbsökande med tid och struktur

Om du vill byta jobb är Eriks främsta tips att skapa en tydlig struktur för dig själv. Den kan se ut på olika sätt, men det viktiga är att du tar ditt jobbsökande på allvar och ger det tid. Ett första steg är att börja med det som är nära till hands – vilka i ditt nätverk kan du höra med, har du sett någon spännande annons nyligen? Prata med dina bekanta om att du vill byta jobb. På så vis kan du få tips på tjänster du inte annars hade sett.

Det andra steget är att reflektera kring vad du vill göra och vad du skulle kunna göra.

–  Bryt ned din inventering av drivkrafter och kompetenser till två-tre möjliga vägar och bearbeta dem en i taget. Det blir lätt övermäktigt annars, säger Erik. Om du till exempel identifierat att du vill jobba med hållbarhetsfrågor; Ok, hur skulle du kunna göra det i olika sammanhang och roller? Var skulle du kunna jobba med det?

Det här grundarbetet kommer att märkas och löna sig längre fram. När du kan visa vad du kan och vill är det lättare att svara mer initierat på jobbintervjuer, menar Erik.

Så hittar du lediga jobben

Om man inte bytt jobb på ett tag så är det bra att känna till att det idag är många tjänster som inte tillsätts via traditionell annonsering – och ofta går det fort.  Det kan vara spontanansökningar, internrekrytering, organisationer som inte har råd att annonsera publikt eller så sker rekryteringen via kontakter och nätverk. En del tänker att de inte har något professionellt nätverk, men det stämmer inte, menar Erik. Alla personer är relevanta att tänka på som en väg in.

– Det är inte det ytliga minglet som ger effekt. Sikta på de forum där ditt intresse ligger, ett sammanhang du vill vara i. Då är det stor sannolikhet att du stöter på en person som kan bli en ingång till ett nytt jobb för dig.

LinkedIn behöver också finnas med i din plan, menar han. Även om det inte alltid ingår i själva processen, så är det ytterst få tjänster som aldrig passerar LinkedIn någon gång. Du behöver ha en relevant och uppdaterad sida. Använd kanalen som ett sätt att läsa om de frågor, områden och arbetsgivare som intresserar dig.

Rekrytering i finansbranschen

På det stora hela skiljer sig inte finansbranschen så mycket mot övriga tjänstesektorn. CV och personligt brev i någon form är fortsatt vanligt, men det kan efterfrågas i lite olika varianter.

– Men poängen är inte formen, utan innehållet. Hur presenterar du dig själv i ett sammanhang för att visa på vad du har med dig och kan bidra med? Vad vill du, vart är du på väg, vad drivs du av? Vi vet att det är så man faktiskt når fram.

Var beredd att söka snabbt

Rekrytering idag går ofta fort, vilket rimmar illa med att man ibland skjuter upp arbetet med att få klart sina ansökningshandlingar. Om du har gjort reflektionen och är grundad i det du vill och kan bidra med är det lättare att vara snabb när tillfället dyker upp.

Rekrytering handlar om att hitta en matchning, därför är det viktigt att du som söker jobb siktar på dialog och ställer egna frågor under processen.

- Det är som en paradox: de flesta söker mening i sitt arbete, man vill göra skillnad. Ändå är det så få som lyckas formulera och uttrycka det i samband med jobbyte.

5 tips från rekryteringsexperten

1. Ta dig själv på allvar. Om du börjat tänka att du vill byta jobb är det sällan det plötsligt vänder igen.
  2. Reflektera över vad du vill, kan och tycker är viktigt. När du har gjort förarbetet märks det i rekryteringssammanhang.
  3. Anpassa din ansökan efter varje jobb du söker, det märks direkt om det är en generisk mall du använt tidigare.
  4. Tänk på alla du känner och träffar som ditt potentiella nätverk. Det viktiga är att hitta en väg in, inte att du känner eller har pratat med chefen.
  5. Använd dina medlemsförmåner och karriärtjänster från Go Monday! Flera av dem är helt kostnadsfria för dig som är medlem i Finansförbundet.