Söka jobb som student

Det första steget när du ska söka jobb är fundera igenom vad du trivs med. Vill du ha ett arbete med mycket sociala kontakter eller föredrar du att jobba på egen hand? Vad är viktigt för dig i jobbet, på arbetsplatsen och hos arbetsgivaren?

När kommer dina förmågor och färdigheter till sin rätt? Tänk efter vad som fungerat bäst för dig under studietiden och på de extrajobb du har haft.

Nästa steg är att inventera hur arbetsmarknaden ser ut. Kommer du att stanna kvar på orten där du studerat eller flytta? Var finns jobben som du vill ha? Vilka arbetsgivare anställer just nu? Som student så träffar du säkert många av de större företagen på arbetsmarknadsdagar och evenemang på skolan. Genom att gå på dem kan du få en bild av vad de erbjuder och även få möjlighet att knyta kontakter.

Hitta de dolda jobben

När du ska hitta lediga jobb så finns det många sajter och tjänster du kan använda, allt från Arbetsförmedlingen till rekryteringsföretag. På ditt lärosäte finns det förmodligen karriärvägledare som gärna hjälper till. Men glöm inte att en stor del av alla arbeten inte förmedlas via annons.

Berätta för dina vänner och bekanta att du söker jobb. Var nyfiken på LinkedIn och följ företag och personer inom de områden du vill jobba. Se till att din LinkedIn-profil är uppdaterad och börja sedan att utöka ditt nätverk. Sätt ett mål att ta kontakt med ett visst antal nya personer varje vecka. Våga ställ frågor och be om råd.

CV för studenter

När du som student ska ge dig ut i arbetslivet så har du antagligen inte så lång arbetslivserfarenhet. Däremot så har du säkert en hel del färdigheter och erfarenheter att fylla ditt CV med. Du har till exempel förmodligen övat på din sociala kompetens, du har driv, är nyfiken, kommunikativ, duktig digitalt och bra på att lösa problem. Känner du igen dig? Använd det i ditt CV!

Läs annonsen noga och anpassa ditt CV specifikt utifrån den aktuella annonstexten. Tänk på att visa vad du har att bidra med i just det arbetet.

Även om du inte haft så många jobb har du säkert andra erfarenheter som är värda att nämna. Det kan vara erfarenheter från föreningar, kåren, extrajobb, volontärarbete, språkkunskaper eller andra kompetenser som du har samlat på dig. En praktikplats är också värd att nämna, likaså att du tränat yngre medlemmar i en idrottsklubb, suttit i styrelsen för en förening eller något annat som visar att du är aktiv och tar ansvar och initiativ. Fokusera på det du har uppnått i de olika aktiviteterna. Lyft fram dina färdigheter och de personliga egenskaper som kommit till nytta i arbeten och uppdrag som du har haft.

Det vanligaste är att du som student väljer att skriva ett så kallat kronologiskt CV, där du anger utbildningar och arbetserfarenhet i omvänd kronologisk ordning. Det vill säga med det mest aktuella överst. Överst i CV:et presenterar du dina personuppgifter och en personlig profil.

Använd dina medlemsförmåner

Som medlem i Finansförbundet kan du boka olika tjänster som kan stärka din jobbprofil. De är kostnadsfria eller bokas till förmånliga priser. Du behöver logga in för att beställa tjänsterna. Allt detta ingår i medlemskapet:

• Reflekterande samtal med coach
  • Rådgivande samtal med jobbexpert
  • Granskning av CV, brev och LinkedIn-profil
  • Rabatterad intervjuträning
  • Begåvningstester

Boka en karriärtjänst

10 skäl att bli studentmedlem - gratis

Fler tips för din jobbsökning

Nervös inför intervjun? Det är fullt naturligt. Här får du tips om hur du ska förbereda dig och vad du ska tänka på under intervjun. Följ dem för att känna dig tryggare och öka chansen att få jobbet.
Bästa tipsen inför intervjun
Logga in och ta chansen att få personlig rådgivning, feedback eller intervjuträning med en av våra experter. Du kan prata om din framtid med en coach eller vässa dina ansökningar för att öka chansen att få drömjobbet.
Kom igång med karriärtjänsterna

Studentmedlem hos oss

• Gratis medlemskap
  • Möjlighet till uppsatsstipendium