Finansförbundets åsikt om digitalisering och innovation

Finansförbundet anser att löpande teknisk utveckling och innovation är en förutsättning för att svenska finansföretag och branschen som helhet ska vara fortsatt konkurrenskraftig.

Senast beslutad av förbundsstyrelsen maj 2024.

Att medarbetare och den fackliga organisationen inkluderas vid teknisk utveckling och införande av nya högteknologiska arbetssätt säkrar att innovationer är till fördel för både medarbetare och företag.

Därför tycker Finansförbundet att:

• Digitalisering, innovation och löpande teknisk utveckling är nödvändigt för att säkra en konkurrenskraftig svensk finansbransch.
  • Innovation och teknisk utveckling i finanssektorn ska ske tillsammans med och till fördel för medarbetarna.
  • Nya högteknologiska arbetssätt ska införas med insyn och medbestämmande från medlemmar och fackliga företrädare.

Finansbranschen är en i hög utsträckning digitaliserad bransch, och den tekniska utvecklingen går fortsatt snabbt fram. Nya affärsmodeller i kombination med ökad efterfrågan från kunder innebär nya digitala produkter och tjänster. Att främja innovation och utveckling av teknologi stärker branschen genom konkurrenskraftiga företag och attraktiva arbetsplatser för nuvarande och framtida talanger.

Utvecklingen av företagens digitalisering, teknik och IT-säkerhet drivs ständigt framåt av kompetenta medarbetare för att möta både regelkrav och kundernas förväntningar. I utvecklingen mot mer högteknologiska arbetssätt ska den fackliga organisationen i ett tidigt skede ha insyn och medbestämmande för att säkra att innovationen är till fördel för både medarbetare och företag, bland annat ur arbetsmiljösynpunkt.

Digitaliseringen medför att det ständigt tillkommer nya aktörer på marknaden som driver på den tekniska utvecklingen inom finansiella tjänster. Med de nya aktörerna i branschen skapas också nya arbetstillfällen och nya typer av jobb, medan andra försvinner. Behovet av digital kompetens ökar alltmer och ställer krav på en god kompetensförsörjning, genom både nyrekrytering och löpande kompetensutveckling. När nya företag växer fram är det viktigt att dessa integreras i den svenska arbetsmarknadsmodellen och omfattas av kollektivavtal.

När teknologin utvecklas och blir mer sofistikerad innebär det att fler arbetsuppgifter kan automatiseras och förändras. När artificiell intelligens används ska den användas som ett komplement till människor, inte som en ersättning. Principen om mänsklig kontroll ska alltid beaktas vid beslutsfattande och medarbetare ska inte vara föremål för beslut fattade enbart med grund i automatiserade algoritmer.

I en i ökande omfattning digitaliserad och internationaliserad finansiell sektor samt ett förändrat säkerhetspolitiskt läge är det även nödvändigt att säkerställa en hög digital motståndskraft i de finansiella företagen. Dataskydd och cybersäkerhet måste prioriteras och säkerställas genom rutiner som är tydliga för medarbetarna i kombination med nödvändiga utbildningsinsatser.

Ladda ned åsikten som pdf