Finansförbundets åsikt om internationellt fackligt solidaritetsarbete

Globaliseringens inverkan på arbetsmarknaden gör löntagare i världens länder alltmer utsatta och beroende av varandra. Fackligt arbete i alla länder ligger i alla löntagares intresse.

• Den ständigt pågående strukturomvandlingen på arbetsmarknaden ska ske med fackligt inflytande.
  • Arbetstagare i alla länder ska ha rätt att organisera sig.
  • Det är angeläget att stödja uppbyggnaden av fackliga organisationer i finanssektorn i alla länder.
  • De fackliga organisationerna ska ha rätt till förhandling och medbestämmande och rätt att vidta stridsåtgärder vid konflikter med arbetsgivaren.
  • Alla arbetstagare ska ha samma rättigheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, fysiska, psykiska eller begåvningsmässiga funktionsvariationer, sexuell läggning eller ålder.
  • Barn ska ha rätt att gå i skolan och inte utnyttjas i arbetslivet.
  • Alla stater ska anta och följa ILO:s konventioner och rekommendationer.

Landsgränser utgör inte längre den självklara socialpolitiska, ekonomiska och kulturella gränsen för arbete. Det ligger därför i alla löntagares intressen att fackliga värderingar och fackligt samarbete stärks i alla länder. Alla ska ha rätt att försöka påverka sitt liv och sin arbetsplats till det bättre genom förhandling och medbestämmande. Det är därför viktigt att Finansförbundet värnar och verkar för grundläggande fackliga värderingar även internationellt.

Verksamhet över nationsgränserna är genom EU-medlemskap, internationella handelsavtal, avregleringar av finans- och arbetsmarknader samt digitaliseringen av tjänster och arbete numera naturliga delar av arbetsmarknaden. Det möjliggör ökad handel och tillväxt.

Arbetsgivare får samtidigt allt enklare att flytta produktion till låglöneländer. Arbets- och levnadsvillkor för anställda i finansbranschen försämrats och de fackliga organisationerna har satts under stor press i många länder. Rätten att organisera sig ifrågasätts och i vissa länder är det förenat med livsfara att vara fackligt engagerad. Löntagares rättigheter och villkor försämras.

Finansförbundets internationella solidaritetsarbete består därför huvudsakligen i att stödja uppbyggnaden av fackliga organisationer inom finanssektorn, med erfarenhet, kunskap och ekonomiska medel, i syfte att dessa i ett senare skede ska bli självgående.