Finansförbundets åsikt om utbildning och kompetensutveckling

Finansbranschen är i ständig förändring och omställning. Nya produkter, ny teknik och ny lagstiftning, kräver ständigt uppdaterade kunskaper för att klara ett föränderligt arbetsliv. Personalens kunnande och kompetens är därför en strategiskt viktig fråga för företagen och de anställda.

Finansförbundet tycker att:

• Medlemmarna ska ges tid och resurser till kontinuerlig kompetensutveckling på arbetstid.
  • Alla medlemmar ska ha en egen individuell kompetensutvecklingsplan som sätts upp i dialog mellan arbetsgivare och anställd.
  • Lokala kompetensutvecklingsavtal ska finnas på alla företag i finansbranschen.
  • Formen för kompetensutveckling ska anpassas till individuella förutsättningar.
  • Högskolan ska få ett omställningsuppdrag. Högskolor, universitet och andra utbildningsanordnare ska bättre anpassa utbildningsutbudet för redan yrkesverksamma så att det blir mer flexibelt avseende när, var och hur studierna kan bedrivas.
  • Ålderstaket i studiemedelssystemet ska höjas så att kompletterande studier blir möjligt högre upp i åldrarna.
  • Studiemedelssystemet bör utvecklas och förbättras för att passa yrkesverksamma.

Varför är det viktigt?

Att investera i kompetensutveckling gynnar den enskilda, arbetsgivare och samhälle. Forskning visar att företag som satsar kontinuerligt på kompetensutveckling är mer lönsamma och konkurrenskraftiga. Samtidigt ökar den enskildes anställningsbarhet och utvecklingsmöjligheter.

Kontinuerlig möjlighet till kompetensutveckling och utbildning under hela livet och arbetslivet är viktigt. En god kvalitet i grundskola, gymnasieskola, högskola, universitet och kompletterande utbildningar som vänder sig till finansbranschen är avgörande för en god branschutveckling. Det är också viktigt att universitet, högskola och yrkeshögskola erbjuder en omställningsfunktion för yrkesverksamma.

Finansanställda avsätter mindre tid till kompetensutveckling än andra jämförbara tjänstemannagrupper och en för stor andel av planerad kompetensutveckling ställs in, ofta som följd av tidsbrist på grund av hög arbetsbelastning.

Finansförbundet anser att finansbranschens arbetsgivare måste arbeta mycket mer strategiskt med medarbetarnas kompetensutveckling. Alla anställda ska ha en individuell plan för den egna kompetensutvecklingen och arbetsgivarna måste säkerställa att både och tid och ekonomiska medel avsätts för kompetensutveckling.

Det är viktigt att den kompetens som arbetstagaren har dokumenteras. Det är ett sätt för den anställde att kunna validera sina kunskaper och stärka sina karriärmöjligheter. Kompetensutvecklingen ska vara kontinuerlig och utformad i samverkan mellan arbetsgivaren och den anställde och med en lång tidshorisont. Kompetensutveckling ska ske på arbetstid.

För många får ingen kompetensutveckling alls. Bristfällig kompetensutveckling riskerar att leda till kompetensväxling, då arbetsgivaren byter ut befintliga anställda mot nya. Att byta ut existerande personal istället för att satsa och utveckla redan anställda är kostsamt både för arbetsgivarna och de anställda. Fokus måste därför ligga på att göra de redan anställda fortsatt anställningsbara.

Facket för dig i finans­bran­schen

• Kan branschen du jobbar i
  • 30 000 medlemmar med olika yrkesroller
  • Förhandlings- och rättshjälp