Tjänstepension, pension från jobbet

En schysst arbetsgivare tänker på din framtid och betalar in tjänstepension. Det bästa du kan göra för din pension är att jobba på en arbetsplats som erbjuder en bra tjänstepension.

Tjänstepensionen är en viktig del av din pension. De flesta arbetsgivare i Sverige erbjuder förmånen. Det finns fler olika tjänstepensionsavtal och det är arbetsgivaren som väljer vilket avtal de anställda ska omfattas av. Beroende på vilken tjänstepension du har kan du göra val för hur pensionspengarna ska placeras och hos vilket bolag.

Du kan hitta vilken eller vilka tjänstepensioner du har eller har haft samlat på minPension.

Tjänstepension mer än bara pensionssparande

I de flesta tjänstepensionsavtal ingår också en sjukförsäkring som innebär att din arbetsgivare fortsätter att betala in tjänstepension även om du skulle bli sjukskriven. Du har ofta möjlighet att lägga till ett efterlevandeskydd eller återbetalningsskydd som ger dina nära och kära dina ihop sparade tjänstepensionspengar om du skulle avlida innan du tagit ut dina pengar.

BTP Bankernas tjänstepension

Jobbar du på ett företag anslutet till BAO, Bankinstitutens Arbetsgivareorganisation, med Finansförbundets kollektivavtal? Då har du tjänstepension BTP, Bankernas Tjänstepension.

Inom BTP finns det två pensionsplaner BTP1 och BTP2, det är arbetsgivaren som bestämmer vilken plan som gäller. Du tillhör i regel BTP1 om du anställts efter 31 januari 2013 och BTP2 om du anställts tidigare. Din arbetsgivare kan dock välja att alla på arbetsplatsen ska tillhöra BTP1. Den största skillnaden mellan avtalen är  hur månadspremien (månadssparandet) beräknas

BTP1 BTP2

Ta kontroll över din tjänstepension

Du har ofta möjlighet att välja hur en del av dina tjänstepensionspengar ska placeras och förvaltas. Genom att du läser på om just din tjänstepension, jämför dina placeringsalternativ och funderar över vad som är rätt för dig kan du ta kontroll över ditt tjänstepensionssparande. Storleken på din framtida pension beror bland annat på hur din löneutveckling blir och hur bra placeringarna och förvaltningen visat sig vara.

Pensions­ex­perten: Tips för en bättre pension

Vad påverkar din framtida pension mest? Och vad ska du tänka på för att maxa pensionen? Finansförbundets pensionsexpert och förbundsjurist Henrik Cronier ger sina bäst tips.

Till tipsen

Vanliga frågor och svar om tjänstepension

Hur mycket som sätts av till din pension beror på vilket tjänstepensionsavtal du tillhör. Det är vanligt att arbetsgivaren betalar in 4,5 till 6 procent av din lön upp till 7,5 inkomstbasbelopp, vilket 2024 motsvarar en årslön på 571 500 kronor (47 625 kronor/månad).

För en genomsnittlig anställd på ett företag som har kollektivavtal med BAO och Finansförbundet och hör till BTP1 sätts cirka 54 000 kronor per år av till tjänstepensionen.

minPension kan du se hur mycket du totalt fått in till din pension via både tjänstepension och allmän pension.

När du byter jobb och får en ny tjänstepension slutar din tidigare arbetsgivare att betala in tjänstepension. Dina intjänade tjänstepensionspengar finns kvar och förvaltas till det datum det är dags att trappa ner och och ta ut dina pensionspengar. När en tjänstepension slutar få löpande inbetalningar kallas det att tjänstepensionen läggs i fribrev.

På ditt nya jobb gäller det pensionsavtal och de villkor som är kopplade till din nya anställning, från det datum din anställning startar. Det kan vara samma pensionsavtal som du har haft tidigare. Men eftersom du har en ny arbetsgivare startas ett sparande upp inom samma avtal. Du ska kunna ta del av villkoren i den pensionsplanen via din nya arbetsgivare så att du vet vad som gäller för dig.

Har du haft BTP2?

Eftersom BTP2 beräknas på din slutlön så rekommenderar Finansförbundet att pensionsförvaltarna årligen räknar upp din lön i fribrevet, för att den inte ska tappa i värde under tiden.

Det beror på var du är anställd och vilken tjänstepension du har. Du kan fråga din arbetsgivare om vilket tjänstepensionsavtal du hör till eller använda dig av minPension.

Har du BTP1 kan du se vilka valbara bolag du kan välja bland här!

För BTP2 ser du vilket pensionsbolag du har utifrån vilket företag du är anställd på.

När du ka börja ta ut tjänstepension är olika för olika avtal. De flesta är tänkta att börja betalas ut när du är 65 år men du kan ofta välja att betala ut tjänstepension redan vid 55 år.

Har du tjänstepension BTP1? Det här gäller för dig

Det här gäller om du har BTP2

BTP, Bankernas Tjänstepension, är en tjänstepensionsplan för dig som arbetar inom bank och finans vars arbetsplats som har kollektivavtal med Finansförbundet och BAO, Bankinstitutens Arbetsgivareorganisation.

Inom BTP finns två avtal, BTP1 och BTP2.

Finansförbundet har förhandlat fram en pensionsväxling med BAO för alla medlemmar som hör till BAO-avtalet. Växlingen, som kallas Förstärkt pension, innebär större avsättning till pension för din som medlem.

Den förstärkta pensionen innebär att arbetsgivaren gör en extra avsättning till tjänstepensionen med 2 procent inom ramen för BTP. Det möjliggörs genom att nuvarande semesterlönetillägg om 1,45 procent växlas mot en högre pensionspremie. Växlingen, som inte är valbar, görs för anställda med utgångspunkt i att det ska vara gynnsamt. Därför omfattas inte anställda födda 1966 och tidigare inom BTP2.

För BTP1 räknas all pensionsmedförande lön och inkomst upp till 30 inkomstbasbelopp (2024 motsvarar det en årsinkomst på 2 286 000 kronor). Det inkluderar också eventuella förmåner som ersätter lön, till exempel sjukvård samt ersättning från Försäkringskassan i form av sjukpenning, föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning, sjukersättning och aktivitetsersättning.

Man räknar inte med: bonus, rörliga ersättningar som ensidigt beslutats av arbetsgivaren eller aktie- och aktiekursrelaterade program och aktiesparprogram.

För BTP2 beräknar man pensionsgrundande inkomst utifrån kombinationen tjänstetid och lön. Det vill säga - hur mycket du har jobbat och vad du har tjänat. Här räknas årslön, semesterlönetillägg, provision och viss bonus samt avtalsmässig skift- och beredskapsersättning in.

Man räknar inte med: vinstandelssystem och resultatbaserade lönesystem eller tillägg i form av gratifikation.

För både BTP1 och BTP2 gäller att rörliga ersättningar, till exempel bonus, som ensidigt beslutats av arbetsgivaren inte ingår när man beräknar pensionsgrundande inkomst. Exakta villkor för vad som räknas in behöver du läsa mer om i ditt pensionsavtal.

Din pension kan bestå tre olika delar: allmän pension från staten, tjänstepension från din eller dina arbetsgivare och eget pensionssparande. Få bättre koll och ge dig större möjligheter att leva som du vill i framtiden.
Allt om pension
Vill du få en större framtida pension? Genom att spara privat och/eller löneväxla om du har möjlighet till det kan du få en större framtida pension.
Öka din pension

Facket för dig i finans­bran­schen

• Kan branschen du jobbar i
  • 30 000 medlemmar med olika yrkesroller